به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت : باتوجه به اختلاف عرض خط راه آهن های آسیای میانه با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، واگن های راه آهن های آسیای میانه که حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی اند پس از ورود به کشور ایران از طریق مرز ریلی سرخس، برای آماده شدن شرایط سیر در راه آهن ایران الزاما بایستی عملیات تعویض بوژی (تعویض چرخ و محور و آلات ناقله) در سایت تعویض بوژی ایستگاه بین المللی راه آهن سرخس صورت می گرفت.
هادی ضیایی مهر افزود : با توجه به موارد ذکر شده، مجموعه تعویض بوژی ایستگاه سرخس یکی از اصلی ترین گلوگاه های ترانزیت ریلی کشور با کشورهای آسیای میانه محسوب می شود و می بایست در جهت ظرفیت سازی و رفع نیازهای این مجموعه مهم تلاش شود که عملیات تعویض بوژی واگن های CIS بموقع و به صورت روان انجام گیرد.
او ادامه داد : باتوجه به اینکه واگن های آسیای میانه با بوژی عریض (متناسب با عرض خط راه آهن های CIS) وارد کشور می شود بایستی در مجموعه تعویض بوژی با استقرار بوژی نرمال(متناسب با عرض خط راه آهن ایران) واگن ها برای سیر در شبکه ریلی ایران آماده شود، بنابراین وجود تنخواه مناسب بوژی نرمال در سایت تعویض بوژی امری بسیار مهم است.
او خاطرنشان کرد : در حال حاضر 5 هزار دستگاه بوژی نرمال بعنوان تنخواه در سایت تعویض بوژی راه آهن ایران وجود دارد که 2.5 برابر سایت تعویض بوژی راه آهن ترکمنستان می باشد و معمولا حدود 10درصد از بوژیهای نرمال در چرخه تعمیرات قرار می گیرد.
ضیایی مهر افزود: در سالهای گذشته با احداث مرکز تعمیرات بوژی، بخشهایی از فرآیند تعمیرات بوژی در ایستگاه راه آهن سرخس انجام می شد ولی تعمیرات چرخ و محور بوژی ها که اصلی ترین بخش بوژی به شمار می رود بعلت فراهم نبودن امکانات، ماشین آلات و تجهیرات مخصوص تعمیرات چرخ و محور در ایستگاه سرخس، چرخ و محورها برای انجام تعمیرات به مراکز تعمیراتی استان های اصفهان و کرمان ارسال می شد که ضمن انجام هزینه های مضاعف، زمان زیادی هم برای رفت و انجام تعمیرات و برگشت آنها به سرخس سپری می شد که با تهیه و نصب و راه اندازی تجهیزات مربوطه سالانه حدود 8 میلیارد ریال صرفه جویی هزینه ها را در برداشته است.
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: با توجه به عمر کارکرد 20 سال اغلب بوژیهای نرمال، تعداد 1200 عدد چرخ و محور از چرخه بهره برداری خارج و غیر عملیاتی شده بود و اگر قرار بود این تعداد چرخ و محور با خرید خارجی(بعلت عدم امکان تولید داخل) از خارج از کشور تامین شود، می بایست 6 میلیون و 600 هزار دلار ارز از کشور برای خرید آنها خارج می گردید.
وی ادامه داد: افزایش ظرفیت 300 واگنی در چرخه ترانزیت ریلی کشور که با احیاء و راه اندازی 1200 ست چرخ و محور امکان سیر 300 دستگاه واگن آسیای میانه حامل کالاهای ترانزیتی و وارداتی و صادراتی در کشور علاوه بر ظرفیت های قبلی در طول سال فراهم شده است.
انتهای پیام// م ر