معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشور علی رغم فاصله گرفتن از نفت وروی کردن به سمت صادرات غیرنفتی هنوز بوی نفت می دهد.

سرمایه گذاری بروی صادرات کشور کافی نیستبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا مودودی گفت: گرچه در زمینه صادرات آمارها بوی نفت می دهد اما نگاه ما به این دلیل که محصول خام نفتی را صادر نمی کنیم به سمت جایگزینی صادرات غیرنفتی است.

وی با اشاره به شعار صادرات کهن بازار مدرن  در دنیا در سال جاری افزود:امروز بازارهای جدید متفاوت هستند و از جنس قدیم نیستند، صادرات غیرنفتی ما اگر در طول سال های گذشته رشد کرده بیشتر ناشی از چند عامل مهم بوده است، نخستین عامل، ورود تولیدات و پروژه های پتروشیمی می باشد.

وی تصریح کرد: در طول سال های بعد از انقلاب حرکت هایی داشتیم که برخی موثر و برخی خطرناک بوده است، نگاهی که اول انقلاب بر نظام اقتصاد حاکم بود، خودکفایی داخلی بود که منجر شد در هرجایی تلاش کنیم واحد صنعتی ایجاد شود و آن زمان مقیاس فقط تامین نیازهای داخل بود.

مودودی با بیان اینکه اگر امروز نمی توانیم متناسب با توان، ظرفیت و جایگاه خود نسبت به دنیا صادرات انجام دهیم به این سبب می باشد که در سال هایی که باید سرمایه گذاری در زمینه صادرات انجام می دادیم از آن غلفت شد ،گفت:در کنار این مسائل موارد دیگری ازجمله، تحریم های ۱۲ ساله، قرار دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: امروز که در شرایط پایدارتری هستیم باید ببینیم ما تا چه حد متناسب با سبد صادراتی مورد نیاز دنیا پیش می رویم .

وی به دیگر مشکلات صادرات اشاره و عنوان کرد: مشکل بعدی این است که روابط کارگذاری بانکی که یکی از مسائل مهم در توسعه بازار می باشد بعد از برجام هنوز محقق نشده است.

مودودی اضافه کرد: همچنین بحث تعرفه ها از مسائل کلیدی است و به دلیل اینکه عضو wto نمی باشیم، مجبور هستیم کالاهای خود را براساس تعرفه روز و نرخ سنگین آن عرضه کنیم.

وی افزود:  بسته حمایتی نیز از نکات بسیار مهم و مقوله برندینگ هم از نکات حائز اهمیت می باشد، ضمن اینکه سازمان توسعه تجارت تصمیم دارد برنامه های خود را براساس نیازهای آینده صادرات تبیین کند

 این مقام تجاری کشور اظهار کرد:مشکل بعدی این است که هدف گذاری درست در تولیدات داخلی نیست، بحث نرم افزارها جای محصولات سنتی را گرفته و همچنین بهره وری بنگاه های ما بسیار پایین است، بطوریکه ما میزان یک چهارم بهره وری محصولات ترک را تجربه می کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت استان یادآور شد: در بین ۵۵ نماینده برتر کشور که صادرکننده نمونه ملی هستند، وقتی تحلیل می کنیم در می یابیم کمتر از ۵۰ نفر آنها فاقد گواهینامه استاندارد بین المللی هستند و نزدیک به ۲۷ نفر فقط در کشورهای هدف دفتر یا نماینده فعال داشتند و متاسفانه فقط ۱۹ نفر آنها برند خود را در خارج از ایران ثبت جهانی کرده اند.

وی حجم انتظارات از دولت را بالا دانست وگفت: تنها دو سال از یارانه سازمان توسعه تجارت در بخش خط دریایی لحاظ شد و خط کشتیرانی شمال و جنوب با ظرفیتی بیش از ۳۰ درصد کار نکرده اند.

مودودی در پایان با اشاره به اینکه خطوط اعتباری ما هنوز فعال نشده است، خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات بانکی نقدینگی ها، قطره چکانی به بخش تولید تزریق می شود،.
 انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار