رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: روزانه 20 تن محصولات گلخانه ای از این خطه به روسیه صادر می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ مهری با بیان اینکه بسیاری از واحدهای برتر صادراتی استان در بخش صنایع غذایی مدیون فعالیت تولیدکننده های بخش کشاورزی هستند، از کم توجهی به بخش کشاورزی در همایش های صادرات غیرنفتی انتقاد کرد.
وی با انتقاد از سنگ اندازی مخالفان صادرات محصولات کشاورزی و زدن انگ های متعدد آلودگی به تولیدات استان ، گفت: عده ای از واردات سود می برند و برای حفظ درآمد خود تولید ملی را به چالش می کشند.
مهری با اشاره به آسیب های واردات به بخش تولید، خاطرنشان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری و توجه به بازرگانی محصولات کشاورزی پیگیری می شود.  
وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از آب و خاک در راستای توسعه پایدار بخش کشاورزی، از تشکل های این بخش خواست برای حمایت از تولیدکننده به موضوع عرضه و تکمیل زنجیره تولید اهمیت بیشتری بدهند.
وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی ضروری است، این واحدهای صنعتی نباید در مرکز استان و در شهر تبریز متمرکز شوند زیرا از طرفی انتقال تولید به مرکز هزینه بر بوده و از طرفی نقش این واحدها را در آلودگی هوای این کلانشهر نمی توان نادیده گرفت.
مهری بر یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه تولیدکننده برتر گندم در استان امکان تولید چهار برابر میانگین برداشت این محصول در هکتار را دارد، باید به جای افزایش سطح به افزایش بهره وری متمرکز شویم تا ارزش افزوده بخش افزایش یابد.
مدیر هماهنگی امور ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه اختلاف فاحش در میانگین تولید یک محصول در استان با میزان تولید بهره برداران نمونه نشانگر ضرورت رفع کاستی ها و ارتقای دانش فنی فعالان این بخش است، گفت: درصدد افزایش آگاهی کشاورزان با اجرای طرح پهنه بندی و استفاده از نیروهای تحصیل کرده در مراحل مختلف تولید هستیم.
علی اکبر نژادرضا با اشاره به اینکه نیروی انسانی محور توسعه به ویژه در بخش کشاورزی است، گفت: ارج نهادن به تلاش تولید کننده ها، ایجاد انگیزه برای رقابت سالم و معرفی الگوهای برتر و عملی در بخش کشاورزی از اهداف انتخاب برترین هاست.
وی راهبری بودن محصولات از نظر امنیت غذایی و صادرات، فراگیر بودن مشارکت در عرصه های تولید، ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از ضایعات را از عوامل انتخاب برگزیده های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: 4 نفر از 57 برگزیده این بخش در سال جاری ملی هستند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.