مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طبق برنامه ششم باید 10 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در مصرف صرفه جویی داشته باشیم که مدیریت در مصرف می تواند این امر را محقق کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  چهارمین نشست سالیانه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران امروز پس از هشت سال وقفه کار خود را در شرکت مدیریت منابع آب ایران و با حضور مقامات وزارت نیرو آغاز کرد.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  در این نشست سالیانه اظهار داشت: طبق برنامه ششم مدیریت در مصرف منابع آب را پیش شرط تحقق سیاست تعادل بخشی منابع آب ایران عنوان کرد.

وی افزود: طبق برنامه ششم باید 10 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب در مصرف صرفه جویی داشته باشیم که مدیریت در مصرف می تواند این امر را محقق کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید با برگزاری جلسه های منظم راهکار های آن به درستی تدوین شده تا مشکلات و تنگناهای آب کشور به درستی تبیین شود تا بتوان برای این مشکلات برنامه ریزی صحیحی انجام داد.


لزوم تغییر نگرش در حوزه های کشت و آبیاری

سعید نی ریزی رئیس کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی نیز در نشست سالانه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران اظهار داشت: امروزه در این کمیسیون مفاهیم پایه آبیاری و نحوه های کشت مورد توجه قرار گرفته است چراکه با وضعیت فعلی منابع آبی باید نگاه به نوع آبیاری تغییر کند.

وی ادامه داد: مسائلی همچون استفاده از آب سبز، استفاده ایمن از پساب ها و آب باران مورد توجه قرار بگیرد؛ در حال حاضر بیش از 60 میلیون هکتار مرتع، 30 میلیون هکتار جنگل و هشت میلیون هکتار زمین دیم وجود دارد که اگر تغییری در نحوه آبیاری صورت نگیرد در آینده ای نزدیک دچار چالش های جدی خواهیم شد.

وی با اشاره به زمینه  سازی حضور بخش خصوصی در این کمیسیون،گفت: حضور بخش خصوصی بسیار برای پیشبرد اهداف تاثیر گذار است.

نی ریزی در پایان افزود: باید مرجعیت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی ثابت شود تا بتوانیم از کمک های آن ها در این زمینه استفاده کنیم.

اساسنامه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران باید تغییر کند

اسدالله اسدالهی مشاور وزیر نیرو در امور آب و آبفا و دبیر کل کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران نیز در نشست سالانه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران در خصوص آخرین وضعیت این کمیته اظهار داشت:تغییر اساسنامه کمیته ملی آبیاری و زهکشی باید در دستور کار قرار بگیرد تا ضمن استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در داخل کشور، زمینه برای دسترسی به اهداف مورد نظر فراهم شود.

وی تصریح کرد: در اولین گام  این نهاد باید از زیر چتر حمایتی دولت خارج شده و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد؛ البته نباید همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی قطع شود؛ برهمین اساس مسئولین امر باید نگاه خود را فراتر از منافع گروه یا جناح در نظر گرفته و در سطح کلان به مشکلات نگاه کنند.

مشاور وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به مشکلات موجود در بحث آب و اقتصاد آن اظهار داشت: آب فقط یکی از نهاده های تولید محصول است و برای تولید یک کالا باید به نهاده های دیگر نظیر منابع انسانی و خاک نیز توجه داشت.

اسدالهی با اشاره به لزوم توجه به زنجیره تولید و حل معضلات این حوزه، تاکید کرد: برای حل مسئله امنیت غذایی باید در ابتدا اقتصاد کشاورزی و بحث فقر زدایی مورد توجه قرار گیرد تا زنجیره ارزش غذایی تکمیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار