انجمن ادبی طنز «لبخند» با حضور فرماندار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاعران و نویسندگان نهاوندی در این شهرستان گشایش یافت.

انجمن ادبی طنز «لبخند» گشایش یافت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند در آئین گشایش این انجمن گفت: ادبیات زبان برنده و گویایی دارد که اگر حفظ شود می‌تواند جامعه را به سمت و سوی توسعه سوق دهد.

محمود مصباح، طنز را یکی از شاخه‌های ادبیات انتقادی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: طنز در ادبیات کهن فارسی، به عنوان نوع ادبی مستقل شناخته نشده و مرزهای مشخصی با دیگر مضمون‌های انتقادی و خنده‌آمیز چون "هجو"، "هزل" و "مطایبه" نداشته است.

وی عنوان کرد: همواره طنز به معنای "مسخره کردن" و "طعنه زدن" موردنظر شاعران و نویسندگان بوده است؛ اما امروزه جنبه انتقاد غیرمستقیم اجتماعی با چاشنی خنده آمیخته و لودگی نیست.

مصباح شعر طنز را یکی از سخت‌ترین تاکتیک‌های شعر گفتن دانست و افزود: شاعران این عرصه بسیار اندک هستند؛ چرا که طنازی کار هر شخصی نیست.

وی خاطر نشان کرد: طنز و نازک‌خیالی نه تنها در زبان محاوره‌ای مردم نهاوند بلکه در میان هنرمندان، سخنگویان و شاعران حضوری قوی و فوق‌العاده دارد.

وی عنوان کرد: تجربیات چند ساله در نهاوند نشان داده ظرفیت طنزسرایی به زبان لری در این شهرستان بیشتر از فارسی است و حتی در زبان محاوره‌ای هم طنز لری در لایه‌های مختلف جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه انجمن شعر طنز از این پس به دیگر انجمن‌های شعر شهرستان اضافه می‌شود، افزود: در واقع این مراسم آغازی است برای پرداختن به شعر و هنر طنز به صورت رسمی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند این رسالت را از امروز به دوش گرفته است.

فرماندار شهرستان نهاوند هم در این مراسم گفت: شهرستان نهاوند دارای استعدادهای بسیار خوبی است که باید آنها را شناسایی کرده و به خودباوری تشویق کند.

کریم حمیدوند درباره شعر طنز اظهار کرد: طنز در حقیقت اعتراضی است بر مشکلات و نابسامانی‌هایی که در یک جامعه وجود دارد و گویی جامعه و مسئولان امر نمی‌خواهند این انتقادات را مستقیم و بی‌پرده بشنوند.

وی افزود: برای نخستین‌بار در غرب کشور فرصت افتتاح و راه‌اندازی انجمن شعر طنز را داشته‌ایم و این افتخاری برای حوزه فرهنگ و هنر و شاعران نهاوندی است؛ بنابراین می‌طلبد همه شعرا و اهالی فرهنگ و هنر از فضای مناسب پیش آمده نهایت استفاده و بهره‌مندی را ببرند.

فرماندار نهاوند گفت: مقوله طنز همانند لبه تیزی بوده که در جایی همانند نهاوند ممکن است با حساسیت خاصی به آن نگریسته شود و به این خاطر باید دقت و ملاحظه لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.