به خسارت دیدگان ناشی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت پرداخت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان امروز در پنجمین نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اداره کل محیط زیست گیلان گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان، شکارپرندگان و عرضه طیور بومی در استان تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

احمد آقایی افزود: شکارچیانی که با وجود پرداخت هزینه برای گرفتن مجوز شکار نمی توانند به دلیل شیوع این ویروس در استان شکار کنند می توانند به محض از بین رفتن این ویروس اقدام به شکار کنند و یا اگر زمان شکار گذشته باشد می توانند از مجوز امسال خود برای سال آینده استفاده کنند. وی همچنین گفت: آن دسته از روستائیانی که طیور بومی آنان به دلیل مبتلا شدن به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معدوم سازی می شود نیز خسارت دریافت خواهند کرد.

آقایی از راه اندازی کمیته تخصصی پیشگیری و حفظ و صیانت از پرندگان مهاجر و حیات وحش در استان خبر داد و افزود: در تلاشیم تا با راه اندازی این کمیته و همچنین همکاری همه مردم و مسولان استان بتوانیم از شیوع این ویروس جلوگیری کرده و مانع انتشارو خطرات ناشی از آن در محیط زیست باشیم .

همچنین در ادامه این نشست تخصصی 2 ساعته مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان گفت: به دلیل کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ، شکار پرندگان از سیزدهم آذر ماه در استان ممنوع شده است و این ممنوعیت تا زمان از بین رفتن کامل این ویروس ادامه خواهد داشت.

قربانعلی محمدپور با اشاره به اینکه امسال قبل از شیوع این ویروس 2 هزارو 500مجوز شکار در استان صادر شده است افزود:از همه شکارچیان میخواهیم برای حفظ سلامت خود و محیط زیست از شکار پرندگان جلوگیری کنند.

وی از پایش و نظارت بازرسان از بازارهای محلی ، آب بندان ها، سایت ها ، تالاب ها و زیستگاههای پرندگان مهاجر در استان خبرداد و افزود: روستاییان و شکارچیان با رعایت ممنوعیت شکار و عرضه طیور بومی می توانند کمک به سزایی در کنترل و پیشگیری این ویروس داشته باشند .

وی گفت: مسولان ذی ربط نیز از شکارچیان و روستاییان خسارت دیده حمایت خواهند کرد.

در ادامه این نشست مدیر کل دامپزشکی گیلان نیز با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک دام و انسان محسوب می شود افزود:عدم ارتباط مستقیم و غیر مستقیم با پرندگان مهاجر و یا طیور بومی مبتلا شده به این ویروس ، رعایت ممنوعیت شکار و عرضه طیور بومی و پختن طیور محلی در دمای 60تا 70 درجه سانتی گراد می تواند ضمن از بین بردن این ویروس به سلامت فرد نیز کمک کند.

سهراب عاقبتی افزود: در حال حاضر این ویروس در 53 کشور مشاهده شده است افزود:کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در کریدر مهاجرت پرندگان، وجود آب بندان های زیاد و تالاب و طبیعت سرسبز موجب شد تا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شیوع پیدا کند که کنترل و از بین بردن این ویروس مستلزم همکاری مردم و مسولان است.

در ادامه همچنین عبدالله پور مدیر کل امنیتی و انتظامی استاندار گیلان نیز ضمن درخواست از مردم برای رعایت قوانین شکار، از همه مسولان ذی ربط خواست با جدیت هرچه بیشتر نسبت به رفع و کنترل این ویروس اقدام کنند.

وی گفت: بر اساس ماده 25 و 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قانونگذار هرگونه شکار پرندگان وحشی و مهاجر و ورود و خروج بدون مجوز این پرندگان جرم محسوب خواهد شد و با مجرمان برابر قانون برخورد می شود.

در پایان این نشست تخصصی هریک از اعضای کارگروه نظرات و پیشنهاد های خود را در مورد چگونگی کنترل، پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ارائه کردند.  



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.