رشد اقتصاد دانش بنیان در سایه موزه علم و فناوری/ موزه‌ها تکنولوژی گذشته را به آینده متصل می‌کنند

معاون گردشگری و میراث فرهنگی گفت: ارتباط بین موزه‌ها و مراکز علم و فناوری خلاقیت و نوآوری را بین مردم ارتقا می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلیلی رییس موزه ملی ایران صبح امروز در مراسم ششمین همایش ملی موزه علوم و فناوری در موزه ملی ایران با اشاره به نقش موزه ها در آموزش اظهار داشت: یادگیری مفاهیم علمی در موزه ها شعار این کنفرانس است و نقش موزه ها در امر آموزش از هزار و هشتصد سال پیش شروع شده است.

وی بیان کرد: اشیای کمیاب و قیمتی و آثار هنری زمانی در اختیار ثروتمندان بود و موزه ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش آموزشی به خود گرفته است.

جلیلی با بیان اینکه موزه ها به مراکز علمی آموزشی و تفریحی تبدیل شده است، تاکید کرد: آموزش ملموس و ماندگار، ایجاد ارتباط علم نسل قبل به افراد امروز، نوآوری و خلافیت، ایجاد اشتغال، کمک به اقتصاد دانش بنیان و کمک به تربیت نسل جدید از جمله نقش های موثر موزه های علم و فناوری است.

جلیلی ادامه داد: ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) در سال 2007 به مقوله پژوهش در موزه ها تاکید خاصی دارد و به نظر من فرآیند آموزش علوم در کشور مناسب نیست.

وی گفت: در کشور آمریکا 35 هزار و 500 موزه، در آلمان شش هزار و در کشور چین سه هزار و 600 موزه و مرکز علمی دایر است که تنها در آمریکا 25 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک می کند و 450 هزار اشتغال ایجاد کرده است.

اتصال تکنولوژی گذشته به آینده بوسیله موزه‌های علم و فناوری
در ادامه مراسم طالبیان معاون گردشگری و میراث فرهنگی گفت: ارتباط خوبی بین موزه ها و مراکز علم و فناوری وجود دارد و این فرآیند منجر به بروز خلاقیت و نوآوری در بین مردم و به خصوص جوانان می شود.

وی بیان کرد: موزه های علم و فناوری سبب رشد اقتصاد دانش بنیان می شوند و مسایل دانش بنیان از طریق موزه ها بهتر پیگیری می شود.

طالبیان با اشاره به اینکه موزه ها تکنولوژی گذشته را به آینده متصل می کند، ادامه داد: موزه های علم و فناوری باید در سراسر کشور گسترش یابد تا نشاط و خلاقیت در بین جوانان بیشتر شود.

ضرورت ترویج دانشگاهیان به تولید علم و ثروت
در ادامه مراسم، خادمی معاون اجرایی یونسکو گفت: توجه به موزه های علم و فناوری نشان دهنده اهمیت فناوری است و سازمان یونسکو به علم و فناوری توجه ویژه ای دارد.

وی بیان کرد: با رشد علم مسایل مختلف هر کشوری حل می شود و موزه های علم و فناوری با شیب تندی دانش مردم را بهبود می بخشد و این موزه ها ارتباط موثری با میراث هر کشور دارد.

خادمی ادامه داد: دانشگاه جندی شاپور در هزار و 800 سال قبل در رشته های مختلف علمی تاسیس شده است که در آن بیش از 400 هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی تصریح کرد: ترویج دانشگاهیان به تولید علم بسیار مهم است و وجود چهره های دانشمند در کشور بیانگر نقش کم نظیر ایرانیان در تولید علم و فناوری است.

گفتنی است؛ در پایان مراسم لوگوی سازمانی موزه علم و فناوری رونمایی شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار