رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان اردبیل از افزایش جمع آوری گونه گیاهان دارویی تا پایان سالجاری در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلایی خیاوی گفت: تاکنون 128 گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف در این کلکسیون جمع آوری و کشت گردیده و انتظار می رود تا پایان امسال این تعداد به 170 گونه افزایش یابد و طبق برنامه زمان بندی شده در پایان اجرای طرح تعداد گونه های جمع آوری شده بالغ بر 250 گونه خواهد بود.

وی افزود: گونه های کشت شده شامل 90 جنس و 35 تیره شامل خانواده نعناعیان، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دایمی بوده و در نظر است در سال آینده انواع گونه های درختی و درختچه ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.

کربلایی خیاوی گفت: ایجاد مجموعه کامل از انواع گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور، حفظ گونه های در حال انقراض و در معرض خطر، بررسی میزان و ترکیبات مواد موثره گیاهان دارویی، روش های نوین تکثیر و زاد آوری، استخراج و بررسی مواد موثره گیاهان دارویی، استفاده های آموزشی، پژوهشی و کاربردی از کلکسیون گیاهان دارویی، فرهنگ سازی و ترغیب به کاشت و تولید گونه های دارویی به جای جمع آوری از طبیعت و فراهم نمودن فضای مناسب برای اجرای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه گیاهان دارویی از اهداف ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی می باشد.

وی گفت: پیش تر کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور در پایگاه این مرکز واقع در تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل اجرایی شد.

وی افزود: با بهره گیری از توانمندی های تخصصی و علمی و پژوهشی کشت و بهره برداری از گیاهان دارویی در این استان ساماندهی می شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.