قادر مولان پور پدر 3 شهید و همسر شهید بمباران شیمیایی 7 تیر شهرستان سردشت بعد از سالها تحمل درد و رنج در شامگاه یکی از روزهای سرد زمستان به خیل شهدایش پیوست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛قادر مولان پور مشهور به "وه ستا قادر ره ش هه رمی" در 7 تیر سال 66 بر اثر بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق و اصابت یک بمب به روستای "ره ش هه رمی" از توابع بخش مرکزی شهرستان سردشت سه فرزند به نام های شهین، ناصر و مال مال، و همچنین همسرش در حالی که باردار و پابه ماه بود را از دست داد.

همسر وستا قادر در یکی از بیمارستان های شهر تبریز در شرایطی سخت، وضع حمل کرده و وی نیز در حالی که برای دفن یکی از فرزندانش از تبریز راهی سردشت شده بود خبر شهادت همسرش را می دهند. فرزند تازه به دنیا آمده اش همان روز گم شد و وستا قادر هرگز فرزندش را ندید.

وی اسم فرزندی که هرگز ندید را "ژیان" به معنای "زندگی" نام نهاد.

وستا قادر شامگاه شنبه در روستای ره ش هه رمی از توابع بخش مرکزی شهرستان سردشت و در منزل مسکونی خود دار فانی را دواع و به فرزندان و همسر شهیدش پیوست.

مصطفی عمری رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران سردشت  ضمن تسلیت این ضایعه  گفت: قادر مولان پور اگرچه در دو مرحله برای احراز جانبازی شیمیایی در کمیسیون های پزشکی پذیرش شده بود اما به گفته پزشکان هرگز ضایعه شیمیایی در وی دیده نشد و جانباز شیمیایی شناخته نشد.

رییس انجمن دفاع از حقوق مصدومین شیمیایی سردشت نیز  اظهار کرد: قادر مولان پور طبق آمار سازمان های بین المللی نماد مظلومیت 8 هزار و 24 مصدوم شیمیایی 7 تیر سال 66 شهرستان سردشت است.

رحیم واحدی افزود: قادر مولان پور یکی از شاهدان و اسناد معتبر پرونده قضایی هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه کشورمان در لاهه کشور هلند - تنها پرونده مطرح شده در یک دادگاه اروپایی - بود که منجر به 17 سال محکومیت فرانس فان آنرات به عنوان جنایتکار جنگی شد.

فرانس کورنلیس آدریانوس فان آنرات از بازرگانان هلندی است که متهم به فروش مواد خام برای تولید جنگ‌افزار شیمیایی به دولت صدام حسین شده است.

طبق امار ارائه شده بنیاد شهید، شهرستان سردشت دارای 850 شهید که 118 شهید شیمیایی هستند و همچنین حدود 2500 جانباز دارد که 1600 نفر از آنها به عنوان جانباز شیمیایی شناخته شده اند.

شهرستان سردشت در 7 تیر سال 66 مورد اصابت چهار بمب شیمیایی رژیم بعث عراق به نقاط مختلف شهر مسکونی سردشت و بمب های دیگری به مناطق مسکونی در روستاهای شهرستان شد. اگر چه سال ها از بمباران شیمیایی سردشت و جنگ تحمیلی می گذرد اما درب شهادت هنوز هم به روی این مردمان گشوده است.

شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.