کرمان؛

واکسیناسیون میلیونی دام در کرمان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از واکسینه شدن بیش از یک میلیون و دویست هزار راس دام سبک این استان بر علیه بیماری تب برفکی خبر داد .

واکسیناسیون میلیونی دام در کرمان آغاز شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام دامپزشکی استان ، مهدی یزدان پناه گفت : فاز واکسیناسیون تب برفکی گوسفندی بر اساس دستو العمل سازمان دامپزشکی کشور سالیانه انجام می گیردو پیش بینی می شود در این فاز بیش از یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک بر علیه بیماری تب برفکی در استان مورد واکسیناسیون قرار گیرند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه واکسیناسیون از اوایل آذر ماه سالجاری آغاز شده است و تا 15 دی ماه ادامه دارد از دامداران خواست که در راستای انجام عملیات دامپزشکی از جمله واکسیناسیون نهایت همکاری را با اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی داشته باشند تا تمامی دامها واکسینه شوند .

وی گفت: جلوگیری از تردد بی ضابطه دام به دامداریها، اخذ مجوز حمل و نقل دام از دامپزشکی جهت جابجایی دامها، جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به دامداری، عدم تماس افراد و کارگران دامدارای با دامها و صاحبان دامداریهای آلوده و ضدعفونی جایگاه دام و وسایل مربوطه از جمله نکات بهداشتی مهم در راستای پیشگیری از بیماریهای دامی از جمله تب برفکی می باشد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر دار است که سبب کاهش شدید تولیدات دامی شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده های خام دامی دارد و دردام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو ، گاومیش ، گوسفند و بز دیده می شود.

دکتر یزدانپناه با اشاره به اینکه انسان و وسایل حمل و نقل نقش مهمی در انتقال ویروس در بین دامداریها و مسافت های طولانی دارد بیان داشت: ويروس مولد بيماري تب برفكي از جمله مقاوم ترين ويروسهاي شناخته شده در طبيعت مي باشد، اين ويروس قادر است در محيط خارج از بدن دام تا مدت 40 روز در بستر فضولات و ترشحات بدن زنده و عفونت زا باقي بماند. و هفته ها در خوراك دام و فراورده هاي دامي از جمله پشم و پوست دام زنده مانده و از مكاني به مكان ديگر انتقال يابد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار