گزارش/

آتش‌بس؛ واژه‌ای بیگانه با ادبیات تروریسم/ تروریست‌ها به هیچ پیمانی وفادار نیستند

هر‌چند شورای امنیت، قطعنامه آتش‌بس در سوریه را صادر کرد اما گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها حکایت از عدم تحقق این مهم در منطقه دارد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شورای امنیت سازمان ملل، روز شنبه به اتفاق آرا در مورد راه‌حل سیاسی بحران سوریه بر اساس توافقات پیشین ژنو و قطعنامه‌های قبلی این شورا، با طرح روسیه برای پایان دادن به نزاع 6 ساله در سوریه موافقت کرد.

شورای امنیت در این نشست، بر «اهمیت اجرای کامل و فوری» این آتش‌بس تأکید و اعلام داشت: طرح آتش‌بس در سوریه میان گروه‌های معارض و نظام سوریه به وسیله روسیه و ترکیه ارائه شده است.

روسیه و ترکیه نیز هفته گذشته در سوریه آتش‌بس اعلام کردند. این سومین اقدام از این دست در سال جاری میلادی برای پایان دادن به جدالی است که حدود 6 سال است در این کشور جریان دارد.


آتش بس وازه ای بیگانه با ادبیات تروریسم


**مفاد قطعنامه 2336 شورای امنیت درباره سوریه

این قطعنامه به توافق ژنو و قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2254 استناد کرده که بر چارچوب فرآیند گفت‌وگوی سیاسی تأکید می‌کنند.

قطعنامه جدید تصریح می‌‎کند که آتش‌بس در همه مناطق سوریه به استثنای مناطق تحت سیطره گروه‌های تروریستی داعش و جبهه فتح الشام(النصره) برقرار می‌شود.

قطعنامه جدید همچنین بر راه‌حل سیاسی بحران سوریه تأکید دارد و نیز نشست آینده در قزاقستان که تحت بندهای توافق ژنو انجام خواهد شد را مورد تأکید قرار داده است.


آتش بس وازه ای بیگانه با ادبیات تروریسم

** معارضان در سوریه چه گروه‌هایی لقب گرفتند؟

وزارت دفاع روسیه، ماهیت معارضان طرف صلح را نیز مشخص کرده و در بیانیه‌ای تصریح کرد که تشکیلات معارضان سوریه شامل گروه‌های «فیلق‌الشام»، «احرارالشام»، «جیش‌الاسلام»، «ثوار الشام»، «جیش‌المجاهدین»، «جیش ادلب» و «جبهه‌الشامیه» هستند. هفت گروه یاد شده مشتمل بر 60 هزار جنگجو وارد روند آتش‌بس شده‌اند.

در عین حال، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است: جبهه فتح‌الشام(النصره) و داعش مشمول این آتش‌بس نیستند.

** داعش و النصره، بزرگترین چالش پیش روی آتش‌بس

طبيعی است كه آتش‌بس شامل گروه‌های تروريستی النصره، داعش و گروه‌های وابسته به آن‌ها نمی‌شود و بيانيه مسكو و توافقات آتش‌بس صراحتاً بر اين امر تأكيد كرده است. به‌نظر می‌رسد در كوتاه و ميان‌مدت، مهم‌ترين چالش فراروی آتش‌بس و روند سياسی نيز همين موضوع باشد چون اين گروه‌ها تلاش می‌كنند روند در حال شكل‌گيری راه‌حل سياسی را با چالش و فروپاشی مواجه كنند. مقابله با اين چالش، نيازمند هوشياری دولت و معارضه سوريه و همكاری جدی و واقعی 3‌ كشوری است كه با اجلاس مسكو روند جديد را شكل داده‌اند و ناظران و تضمين‌كنندگان اجرای آن هستند یعنی ایران، روسیه و ترکیه.


آتش بس وازه ای بیگانه با ادبیات تروریسم

** آیا واژه آتش‌بس برای تروریست‌ها معنا دارد؟

در حالی که آتش‌بس در سوریه از دیروز اجرایی شده است، گروه‌های تروریستی این آتش‌بس را در حماه نقض کردند. آتش‌بس بین ارتش سوریه و گروه‌های مسلح به استثنای دو گروه تروریستی النصره و داعش و زیرشاخه‌های آن‌ها از نیمه‌های شب گذشته اجرایی شد.

همزمان با روز دوم اجرای آتش‌بس در اراضی سوریه، چندین مورد نقض آتش‌بس در مناطق مختلف استان حمص رخ داد که با واکنش نیروهای ارتش سوریه مواجه شد.

در همین راستا، گروه‌های مسلح در منطقه «جوبر»، مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن یکی از نظامیان ارتش سوریه و یک شهروند این کشور شد. 

در همین رابطه، یک منبع امنیتی اعلام کرد که ارتش سوریه پس از تسلط بر تپه‌های مشرف بر روستای «شریفه» واقع در حمص، موفق شد کنترل این روستا را در دست بگیرد. 

مرکز حمیمیم نیز در بیانیه‎ای اعلام کرد که «طی 24 ساعت گذشته 12 بار آتش‌بس توسط عناصر مسلح نقض شده است که شش بار در دمشق و پنج بار در حلب و یک بار در استان حماه بوده است. تروریست‌های جبهه‌النصره چندین منطقه و شهرک در حلب و ریف آن را هدف حملات خمپاره‌ای خود قرار دادند.


آتش بس وازه ای بیگانه با ادبیات تروریسم

** روحانی:آتش‌بس باید حفظ و حراست شود

در همین حال، رییس جمهور کشورمان، در دیدار با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه را به مردم سوریه و بویژه مردم شهرهایی که همچنان در محاصره تروریست‌ها هستند، ضروری عنوان کرد و گفت: بسیار مهم است که بعد از پیروزی‌های اخیر بتوانیم این آتش‌بس را حفاظت و حراست کنیم.

** پوتین: روسیه، ایران و ترکیه، ضامن صلح در روسیه هستند


آتش بس وازه ای بیگانه با ادبیات تروریسم

در این میان، پوتین رییس جمهور روسیه نیز پیشتر در نشست مشترک با وزیران دفاع و امورخارجه خود، از کلیات طرح سه مرحله‌ای روسیه پرده برداشته بود که این طرح عبارت بود از: اول آتش‌بس میان دولت و معارضان مسلح، دوم، تهیه بسته‌ای از تدابیر برای نظارت بر فرایند آتش‌بس پایدار و سوم بیانیه‌ای با این مضمون که طرف‌های درگیر آمادگی دارند مذاکرات صلح سوریه را آغاز کنند.

پوتین همچنین تأکید کرد روسیه، ایران و ترکیه، ملزم به نظارت بر اجرای آتش‌بس و بازیگران ضامن روند صلح سوریه هستند.

با تمام این تفاسیر، تجربیات متعدد در بحران سوریه عملاً ثابت کرده که گروه‌های تروریستی با حمایت آمریکا و غرب، تا به حال به هیچ معاهده و توافقنامه‌ای پایبند نبوده و از هر فرصتی برای نقض آن و کشتار غیرنظامیان و افراد بی‌گناه بهره می‌برند و به همین دلیل، در این فرصت کوتاه آتش‌بس باید هوشیار بود تا تکفیری‌ها از این برهه زمانی برای تجهیز خود استفاده نکنند.

در حقیقت، فرایند آتش بس در سوریه، در عین حال که باید پایدار باشد، نباید محمل و فرصتی در اختیار گروه های تروریست برای سوء استفاده از شرایط و تلاش برای تجهیز دوباره قرار گیرد. این نکته‌ای است که در هر قرارداد آتش‌بس که قرار است از این به بعد بین طرفین درگیر به امضاء برسد، باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۳ دی ۱۳۹۵
آتش بس= فرصتی برای تروریست ها
آخرین اخبار