معاون بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور از فرسودگی 30 درصدی شبکه توزیع آب در شهر و روستای کشور خبرداد.

حمیدرضا تشییعی در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی بازسازی و انتقال خط نابر به کاشان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت:13هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا این عقب ماندگی انباشتگی بازسازی شبکه های توزیع اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه فرسودگی یک روزه ایجاد نمی شود بلکه ناشی از ضعف منابع مالی و از زمان تحویل شبکه های توزیع با ضعف در طراحی،  اجرا و جنس لوله به آبفا است افزود: در اين راستا اصلاح بخش قابل توجهی از شبکه های توزیع تا پایان برنامه ششم قرارگرفته است.
* کاهش نیم درصدی هدررفت تا پایان برنامه ششم توسعه 
به گفته وی، کاهش حداقل سالیانه نیم درصدی هدررفت آب در شبکه های توزیع در برنامه ششم توسعه قرارگرفته است. 
تشییعی، تصریح کرد:البته تحقق این امر به شرطی است که منابع مالی لازم در اختیار آبفا قرارگیرد یا آب قیمت اصلی خود را داشته باشد.
این مقام مسوول، دریافت 40 درصد قیمت تمام شده آب را از مشترکین یادآورشد و گفت:تلاش می کنیم عملیات اصلاح و بازسازی شبکه توزیع براساس برنامه ششم در راستاي ایجاد کاهش نیم درصدی سالیانه هدررفت آب با همکاری مسوولین شوراها، استفاده از ظرفیت تبصره 3 قانون تشکیل شرکت آبفا، اعتبارات این بخش و همیاری مردم اجراشود.
*اصلاح وبازسازی خطوط انتقال آبرسانی استراتژی آبفا
تشییعی، با تاکيد بر اينکه کشور روز به روز با محدودیت بیشتر تامین منابع آب بدلیل محدودیت بارش،تغییر اقلیم متداول جهانی وتداوم خشکسالی روبرو است افزود :با توجه به این وضعیت و مدیریت تقاضای آب و مصرف آن اصلاح وبازسازی خطوط آبرسانی کشور برای جلوگیری از هدررفت ناشی از فرسودگی شبکه توزیع در دستور کار دولت و استراتژی مهم مهندسی آبفا در وزارت نیرو به صورت جدی قرار گرفته است.
به گفته وی، بهره گیری از منابع مختلف جزو اولویت‌های آبفای کشور است که در این بخش دچار عقب ماندگی جدی نشویم و با اصلاح به موقع شبکه و مدیریت فشار در شبکه توزیع کاهش هدررفت را داشته باشیم.
* کاهش 50 درصدی بارندگی در سال آبی/ هشدار جدی برای تابستان 96
معاون بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور،  کاهش 50 درصدی بارندگی در سال آبی از اول مهرماه تا هشتم دیماه و 30 درصدی  نسبت به دوره بلند مدت آن را تاکیدکرد و گفت: اين وضعیت بارش هشدار جدی برای هموطنان در تابستان سال 96 است که مدیریت جدی و ویژه مصرف آب در کلان شهرهای روبرو با تنش آبی را می طلبد.
تشییعی، با اشاره به اینکه 9600 لیتر در ثانیه تامین آب اضطراری تابستان سال گذشته در کشور از محل حفر، تجهیز و بهسازی چاه و قتوات، خرید آب از کشاورزی و بخش خصوصی و منابع تامین تصفیه خانه بود گفت: 3600 لیتر در ثانیه نیز میزان صرفه جویی در مصارف آبی در تابستان سال 95 با اقدامات انجام شده در شبکه های توزیع و مدیریت مصرف بود که با تلاش همکاران شرکت آبفای کشور محقق شد.
وی،زمان و برنامه ریزی تامین آب اضطراری را از پاییز هر سال برای تابستان آینده دانست و گفت :تلاش و بررسی در این راستا برای تابستان سال 96 نیز از ابتدای پاییز امسال آغاز شده و جلسات آن در حال برگزاری است.
به گفته وی، هر چند شرکت مهندسی با کمبود منابع مالی روبرو است اما تلاش می کند همانطور تابستان امسال را در تامین آب با موفقیت پشت سر گذاشت تابستان سال آینده را نیز به همین منوال سپری کند.
* نگرانی تنش آبی در تابستان 96 برای 8 کلان شهر کشور / لزوم مدیریت مصرف وصرفه جویی 
تشییعی، نگرانی بیشتر برای تنش آبی در شهرهای بندرعباس،  بوشهر، اصفهان، کرمان، شیراز،  مشهد ویزد را خاطرنشان کرد و گفت:انتظار می رود با همت وتلاش مسوولین و همراهی همه هموطنان بویژه در این شهرهای نامبرده تابستان 96 را نیز با موفقیت سپری کنیم.
*بیش از 46 درصد حجم سدها پر نیست 
وی،در پایان با اشاره به اینکه بیش از 47 درصد حجم سدها پر نیست گفت:استفاده از منابع محلی در جاهایی که انتقال آب بین حوزه ای داریم برای رسیدن به پایداری آب و افزایش ضریب ایمنی آن در منطقه از استراتژی های دیگر مهندسی آبفای کشور درراستای کمک به تامین بهتر و بیشتر شبکه آبرسانی است.
شایان ذکر است :عملیات اجرایی اصلاح و بازسازی خط انتقال نابر به کاشان صبح امروز شنبه 11 دیماه همزمان با سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب به طول 24 کیلومتر با اعتباری بیش از 220 میلیارد ریال از محل اعتبارات اوراق مشارکت و تبصره 3 آب بها ( به نسبت 90 درصد اوراق مشارکت و 10 درصد تبصره 3) در تامین  آبرسانی بیش از 30 درصد کل آب شهر کاشان و شهرک های غرب شامل راوند، طاهرآباد وخزاق آغاز شد.
عملیات اجرایی این پروژه با حضور حمیدرضا تشییعی معاون بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور، طرفه معاون عمرانی استانداری، مسوول و معاونین آبفای کاشان وتعدادی از مسوولان این شهرستان آغازشد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.