فروش آثار هنری به وسیله فضای مجازی باعث تخریب فرهنگ و ترویج بی‌هنری از سوی عده‌ای فرصت طلب با نقاب دنیای مجازی می‌شود.

مهسا کرمی کارشناس هنری، علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگارحوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: تصاویری که از دنیای هنر در فضای مجازی وجود دارد تنها باعث سرگرمی می‌شود و علی رغم شعارهایی که مبنی بر ترویج هنر و فرهنگ داده می‌شود هیچ تاثیری در هنر و فرهنگ ندارد.
 
وی ادامه داد: در گذشته بناهای تاریخی اگر در حال تخریب بودند مردم با حضور در کنار آن بنا اعتراض خود را نسبت به تخریب آن نشان می‌دادند و این در حالیست که در دنیای مدرن و با ایجاد شبکه‌های اجتماعی و بطور کلی فضای مجازی تنها با گذاشتن عکس یا با تغییر دادن عکس پروفایل خود نسبت به تخریب آن بنا اعتراض می‌کنند.
 
کرمی با اشاره به اینکه هنر زیر مجموعه فرهنگ است، گفت: سیاست سازنده‌های شبکه‌های اجتماعی این است که با هدر دادن وقت مردم باعث می‌شوند که دیگر جوانان به فکر آموزش نباشند و این یکی از سیاست‌های بارز سازندگان شبکه های اجتماعی است و با توجه به این سیاست نسل جوان را به خود وابسته می‌کنند و تصور این نسل بر آن است که هر چه می‌خواهند بیاموزند را می‌توانند به وسیله دنیای مجازی فراگیرند، در حالیکه هنر به ویژه هنرهای تجسمی را نمی‌توان تنها در فضای مجازی یاد گرفت، زمانی که نیاز به طراحی بر روی بوم است چطور می‌توان این طراحی را بدون آنکه هنرجو در کنار بوم و قلمو قرار گیرد آن حس را دریافت و به خلق اثر بپردازد.
 
این مدرس دانشگاه همچنین خرید آثار هنری در فضای مجازی را ضد هنر دانست و گفت: فردی که علاقه به آثار هنری و تعمق در سبک‌های هنری دارد را هیچگاه نمی‌توان به خرید اثر در فضای مجازی قانع ساخت. بنابراین اکثریت افرادی که ترجیح می‌ دهند اثری را در فضای مجازی انتخاب و خریداری کنند نه علاقمند به هنر هستند و نه هنرمند هستند بلکه تنها ژست‌های هنری در این گروه افراد غالب است.
 
کرمی با تاکید بر مشاهده اثر هنری از نزدیک گفت: لذت بشری زمانی صورت می‌گیرد که فرد یک تابلو هنری را از نزدیک ببیند و با سبک به کار رفته در آن آشنا شود، این در حالی است که تامین نیازهای هنری در فضای مجازی امکان پذیر نیست.
 
وی فروش آثار هنری را در فضای مجازی غیر هنری و غیر اخلاقی دانست و گفت: این که یک تصویر ارزشمند هنری در فضای مجازی مبادله می‌شود صورت هنری ندارد و علی رغم آنکه تصور بر این است که ترویج هنر انجام می‌شود. متاسفانه باید گفت این اتفاق عمیقا ترویج بی‌هنری است که عده‌ای سودجو در نقاب مدرن و به بهانه کوتاه کردن فاصله‌ها در فضای مجازی انجام می‌دهند. به عبارت دیگر این نوع اقدامات که نسبت به آثار هنری در فضای مجازی صورت می‌گیرد بیشتر منجر به متضرر شدن هنر می‌شود چراکه هنر زیرمجموعه فرهنگ است و با این اتفاقات تخریب فرهنگ صورت می‌گیرد.
 
کرمی با تاکید بر اینکه حد و مرزهای قداست در هنر را در فضای مجازی حفظ کنیم، گفت: بهتر آن است که به جای آنکه لباس مدرن و مدرنیته را بپوشیم و نقاب مدرن بودن را بر چهره بزنیم کمی به قداست و ارزش هنر و هنرمند در جامعه فکر کنیم و حد و مرزهای مشخص شده‌ای را به عنوان خط قرمز هنر در فضای مجازی مشخص نماییم.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار