در سال جاری در ارومیه 50هزار هکتار از اراضی ملی تحت پوشش طرحهای حفاظت مشارکتی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛رییس اداره منابع طبیعی شهرستان ارومیه با اعلام این خبر گفت:در راستای اجرای طرحهای مشارکتی با بهره برداران برای حفاظت از اراضی ملی و مرتعی ، خوشبختانه در سال جاری تا کنون 50 هزار هکتار ازا این اراضی تحت پوشش قراردادهای حفاظت مشارکتی قرار گرفته است. این قرار دادها غالبا" با عقد تفاهم نامه صورت گرفته است که در خصوص پیشگیری و کنترل عوامل تهدید و تخریب منابع طبیعی در محدوده مراتع شهرستان اعم از چرای غیر مجاز؛ بهره برداری بی رویه از محصولات جنگلی و مرتعی ؛ تخریب و تبدیل کاربری اراضی ملی ، جلو گیری از ساخت و سازهای غیر مجازوهمچنین پیشگیری ازآتش سوزی درعرصه های ملی توسط بهره برداران و مجریان است.

مهندس خوش نژاد در خصوص ممیزی مراتع و سامانه های عرفی در شهرستان ارومیه افزود:

در حال حاضر بر اساس سوابق موجود بیش از 327 هزار هکتار و به تعداد 512 سامانه عرفی در شهرستان ارومیه ممیزی شده است و این عرصه ها دارای 15827 بهره بردار بوده که بطور میانگین سالانه بیش از 487 هزار راس دام مجاز در این سامانه ها مجوز چرا و تعلیف را دارا می باشند .

خوش نژاد تصریح کرد:یکی از عمده مشکلات ما در شهرستان ارومیه وجود دام مازاد در عرصه های مرتعی است که تخمین زده می شود تعداد دام موجود در حوزه شهرستان ارومیه بیش از یک میلیون و بیست و پنج هزار راس دام است . به همین منظور با اجرای طرحهای حفاظت مشارکتی قدمهای موثرتری در راستای حفاظت و احیاء مراتع برداشته خواهد شد و بطور چشمگیری از تخریب مراتع جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.