کارشناسان معتقدند پدیده بحران هویت در فضای مجازی استعاره ای از بحران های موجود در زندگی واقعی است و در واقع آنچه در جامعه وجود دارد در فضای مجازی نمود پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هویت مقوله ایست جدا ناشدنی از هر فرد، این مساله مهم، آداب، آیین زندگی، گویش، لهجه، دین، قومیت و بسیاری مولفه های مهم دیگر را برای شخص می سازد و وی را به فردی با هویت بدل می کند.

توجه به هویت، پرورش مولفه های مثبت، بوجود آمدن حس بالندگی بر داشتن آنچه فرد در عرصه خانواده و اجتماع دارد همگی بر سلامت هویت وی دلالت خواهد داشت و زمانی که تمامی این مسائل در زیر علامت سوالی بزرگ قرار می گیرد فرد را دچار بحران هویت می کند.

هویت افراد می تواند به دلایل مختلف متزلزل شود و زمانی که فرد خود غیرواقعی را از شخصیتش نشان می دهد بی تردید می توان گفت دچار بحران هویت شده است، مساله ای که در فضای مجازی به وفور دیده میشود و افراد را خواسته یا ناخواسته دچار بحران می کند.



حفظ هویت مساله اصلی حضور افراد در فضای مجازی است، کاربران شبکه های اجتماعی باید به گونه خود را به ابزار و سلاح سواد و تکنیک های حضور موثر مجهز کنند که اقیانوس مجازی ناخواسته آنها را دچار بحران هویت نکند.

آنچه مهم است بسیاری از افراد به خصوص جوانان و نوجوانان که در این فضا دچار بحران هویت می شوند آنچه خود می پسندند و آرزو دارند اما در دنیای واقعی به آن دست نیافته اند را در فضای مجازی معرفی می کنند و در ادامه این روند آرام آرام به این مساله خو گرفته و از هویت واقعی خود فاصله می گیرند.

ویژگی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از قبیل معرفی فرد، نام وی، عکس پروفایل، حال و احوالش و یا جمله و شعری که معرف وی باشد همگی بر دامن زدن به نزدیکی افراد به بحران هویت کمک می کند و به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر فرد در این حوزه وجود ندارد بدون سواد مجازی فرد دچار چالش می شود.

هویت فرد موجودیت اوست
با سلمان کونانی آسیب شناس اجتماعی و جامعه شناس برای بررسی بحران هویت در فضای مجازی و خطرات ناشی از این بحران در جامعه و زندگی واقعی فرد گفتگویی داشتیم.

وی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بحث بحران هویت یا مشکلات پیش رو در شکل گیری هویت مجازی از مناظر مختلف قابل بحث است و چرایی شکل گیری بحران هویت یا دامنه اثرگذاری فضای مجازی به هویت واقعی مستلزم نگاه های متعددی است.



این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه هویت به درک و شناخت ما از خود اشاره می کند، اظهار داشت: افراد دارای هویت دیدگاه های خاص خودشان را دارند و در واقع می توان گفت هویت هر فرد هستی و موجودیت اوست، و متاسفانه بحران هویت، بحران در وجود یک انسان به شمار می رود.

 کونانی بر ایجاد اختلال در شخصیت فرد در پی ایجاد بحران هویت تاکید کرد و بیان داشت: نگرانی از بحران هویت به وجود آمده برای عده ای به خصوص جوان به دلیل حضور مدیریت نشده و بیمارگونه در فضای مجازی است و این امر یک چالش روانی جدی پیش روی افراد خواهد بود.

عناصر موجودیت فرد
وی فرهنگ، جامعه و من را سه عنصر در موجودیت هر فرد نام برد که در تکمیل شخصیت فرد اثرگذار است و با بیان اینکه در بحران هویت این سه عنصر دچال اختلال میشود، تصریح کرد: هویت افراد در پدیده عصر تکنولوژی احاطه و دچار چالش شده است و به دلیل زندگی افراد در دهکده جهانی و دنیای ارتباطات باید بپذیریم این پدیده دور از ذهن نیست.

این جامعه شناس در ادامه با تاکید بر اینکه ورود به فضای مجازی با امتناع مطرح نیست و معتقدیم اینترنت و شبکه های اجتماعی محصول تکنولوژی هستند و کاربردهای مثبت و منفی دارند، اعلام کرد: نکته مهم در بحران هویت آنست که بحران های موجود در جامعه در فضای مجازی نمود پیدا می کند و بحران مجازی استعاره ای از بحران واقعی در جامعه است.

کونانی افزود: با وجود اینکه آنچه در فضای مجازی دیده می شود نمایی از بحران های موجود در جامعه است، باید به زندگی سایبری افراد و حفاظت و مدیریت حضور در فضای مجازی توجه شود زیرا این امر لازمه زندگی در عصر ارتباطات است.



وی گفت: باور داریم فضای مجازی به مراتب بیشتر از فضای واقعی استعداد رخداد، حوادث و لطمات نوین بر هویت و جامعه را دارد و قطعا آثار سوئی بر ابعاد مختلف زندگی افراد خواهد داشت.

این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه مساله دیگر و قابل بحث در بوجود آمدن بحران هویت در فضای مجازی انبوه اطلاعات و داده ها است، اظهار داشت: دنیای مجازی دنیای انتشار اطلاعات و داده هایی است که صحت و سقم آن در ابهام است، نا منسجم بودن، نمایان نبودن تعاملات و نوع گفتگوها، عبور از خط قرمزها، مشخص نبودن خط و مرزها و ... همگی از مسائلی است که در ایجاد بحران هویت در فضای مجازی اثرگذار است.

شخصیتی که وارونه می شود
 کونانی اعلام کرد: متاسفانه باید گفت سن، جنس، خلقیات و آداب که در شکل گیری هویت افراد موثر است همگی در فضای مجازی برهم ریخته خواهد شد.

وی همچنین تبلیغات متعدد و رنگارنگ و وجود تعارض در فرهنگ مجازی و واقعی را موثر بر تغییر سبک زندگی عنوان کرد و گفت: افراد در فضای مجازی سبک رویایی و آنچه می پسندند و در واقعیت ندارند را پرورش می دهند.

این جامعه شناس ادامه داد: آموزش های سبک های نادرست زندگی در این فضا، ورود کودکان به این فضا در محدوده سنی که هویت و شخصیت آنها شکل می گیرد، مجرد ماندن مردان و زنان، سردرگمی افراد، اعتیاد به حضور در فضای مجازی، حضور و گفتگوهای بی هدف و بی معنا همگی مسائل چالش برانگیز هویت در این فضا خواهد بود.



نکته مهم دیگر که دکتر کونانی در بحث بحران هویت در فضای مجازی  به آن اشاره کرد امکان ساختن خودها و هویت های جدید در این فضا است، وی در این خصوص تصریح کرد: فضای مجازی به فرد این امکان را می دهد که هویت های متعددی برای خود بسازد و شاید برای عده ای این استعداد تفریحی برای خلق و خوی افراد باشد اما آنها را به سمت فاصله گرفتن از هویت واقعی می کشاند.

وی اظهار داشت: شکل گیری هویت یا سلامت هویتی یعنی فرد عناصر مختلف از جمله، گویش، لهجه، قوم، دین، آداب و ... را حفظ کند و بحران به معنای واقعی فاصله گرفتن از این فضا است و به صورت کامل با فضای مجازی در ارتباط است.

این جامعه شناس معتنقد است، مساله تاسف بار دیگری که در بحران هویت در فضای مجازی قابل تامل است دوری افراد از اسم، رسم و شهر و دیگر داشته های واقعی خود است در حالی که توجه به این عوامل مهم خود نشانه سلامت در هویت است.

این گفتگو ادامه دارد ...

گزارش از عاطفه بیات

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار