معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره کاهش نرخ رشد علمی و هدف‌گذاری برای حضور فعال در حوزه فناوری و علم برتر توضیح داد.


وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نرخ رشد علمی در سال 2015 بیان کرد: به دلیل آن که رشد علمی ما در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 16 درصد افزایش داشته از این حیث جزو سه کشور برتر قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه از لحاظ نرخ رشد علمی رتبه سوم دنیا را داریم، ادامه داد: با وجود آنکه برخی کشورهای بزرگ با رشد علمی منفی مواجه بودند اما ایران نه تنها رشد منفی نداشته بلکه رشد قابل توجهی را هم داشته است.

احمدی اظهار داشت: از لحاظ کیفیت مقالات در سال 2015 نسبت به 2014 نیز رتبه متغیر اول و دوم را داریم، به این معنی که نرخ رشد ما در تولید مقالات برتر (مقالاتی که بیشترین ارجاع و استناد را دارد) طبق آمار در بین کشورهای برتر موجود، بین جایگاه متغیر اول و دوم است.

وی وضعیت مقالات را از لحاظ کیفیت و کمیت مساعد خواند و با اشاره به بحث کاهش نرخ رشد گفت: زمانی که تعداد مقالات کم بودند (مثلا حدود چهار هزار) با اضافه شدن همان مقدار مقاله به آنها بعد از بازه زمانی خاص، شاهد رشد 100 درصدی بودیم اما امروز که با تعداد مقالات بالای 40 هزار مورد روبه رو هستیم، بدون شک با اضافه شدن 10 هزار مقاله دیگر آن رشد 100 درصدی را نخواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: با تمام این موارد باید هدف گذاری خود را به گونه ای تنظیم کنیم که تعداد مقالات را رشد دهیم و بیشترین نرخ رشد علمی را داشته باشیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر هدف گذاری ما این است که در علم برتر و فناوری حضور فعال داشته باشیم و برای رشد تعداد مقاله وضعیت بهتری را در آینده رقم زنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار