فرماندار و رئیس کارگروه گردشگری شهرستان تایباد از بلندترین قلعه سنگی این شهرستان بازدید کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ شرافتی دراین بازدید بر حفاظت و نگهداری آثار ارزشمند تاریخی تأکید و همکاری همه جانبه ادارات مربوطه و شوراهای اسلامی ، دهیاري ها و مردم محل را در این خصوص خواستار شد.
او ضمن مهم ارزیابی کردن آثار موجود ، آنها را سرمایه های ملی دانست که می توانند با معرفی بیشتر در جهت جذب گردشگران و اقتصاد روستا مهم باشند.
مدیر اداره میراث فرهنگی تایباد نیز گفت: در این بازدید از سنگ افراشته ها، قبرستان تاریخی، تپه تاریخی وقلعه سنگی که برفراز کوه زنجه به ارتفاع حدود180متر از سطح زمین واقع شده و فاصله آن از پایین کوه حدود1300 متر است انجام شد.
تاج محمدی، درباره معرفی این اثر افزود: در شمال غربي روستا و مشرف بر آن كوهي صخره اي و بلند وجود دارد كه به كوه سوران معروف است و بر بالاي كوه و بدور قله آن ديواري به ضخامت متوسط یک و نیم متر خشكه چين شده است كه به قلعه سوران شهرت دارد.
او تصریح کرد: اين قلعه بجز حصار اطراف آن كه متشكل از ديوار و ده برج استوانه اي است تأسيسات ديگري ندارد و به نظر مي رسد كه حكم جان پناه و سنگر موقت داشته است ، سمت شمال و شمال شرقي و غرب و شمال غربي قلعه مشرف بر شيب تند و تقريبا پرتگاه است و سمت شرقي بر گردنه اي با شيب ملايم اشراف دارد.
مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان تایباد عنوان کرد: اين قلعه بر تمامي راهها و آبادي هاي كناره رودخانه فصلي مرغزار اشراف دارد و در هر حال مي توانسته است جهت دفاع در مقابل مهاجمين قابل اهميت باشد.
او در مورد این قبرستان تاریخی گفت: قبرستان قديمي سوران با وسعت زياد در جنوب غربي روستاي سوران و مجاور آن واقع است در اين قبرستان مزار شخصيتي عرفاني و مذهبي به نام« امير حمزه شكر بار» وجود دارد كه مورد احترام اهالي آنجا است و بر اطراف اين مزار قبرهایی وجود دارد كه بر هر كدام دو سنگ بلند از نوع « ستون» استوار گرديده به نحوي كه برخي از آنها بیشتر از 4 و نیم متر است.
تاج محمدی درمورد قدمت این روستا اظهارداشت: سفال هاي پرا كنده بر سطح و اطراف تپه سوران نمايانگر دوره استقراري از صدر اسلام تا زمان صفويه مي باشند و بررسي تاريخ سنگ قبرها حاكي از آن است كه سوران در زمان صفويه رونق زيادي داشته و از جمعيت فراواني برخوردار بوده است.
انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.