داستان در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 شکل گرفته و برای نسل‌های مختلف جذابیت هایی دارد.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رمان «بچه‌های کشتی رافائل» یکی از کاندیداهای جشنواره کودک و نوجوان کانون فرهنگی در حوزه رمان نوجوان شد. از این رو خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران با محمدرضا مرزوقی نویسنده کتاب گفتگو کرده است.

مرزوقی درخصوص دلیل انتخاب «بچه‌های کشتی رافائل»  گفت: دلیل این انتخاب را نمی دانم؛ ولی زمانی که این رمان نامزد جایزه غنی پور شد، دلیل انتخاب آن «زبان درست نوجوان» بیان شد. از طرفی چیزهایی که از مخاطبان شنیدم، نشانه کشش و جذابیت هایی است  که داستان برای نوجوانان و بقیه گروه های سنی دارد. این کتاب جزو پروژه رمان کانون بود که سال 92 آن را نوشتم و سال 93 به چاپ رسید.

وی در خصوص موضوع رمان گفت: کشتی رافائل، بزرگترین کشتی تفریحی و جهانگردی است که وارد خلیج فارس شد که در نزدیکی خانه ما در بوشهر قرار داشت. این کشتی بین ژنوا و نیویورک مسافر می برده که آن را ایران از ایتالیا خرید. کشتی کنار ساحل مانده بود و خود من به عنوان یک کودک آرزو داشتم، داخل آن را از نزدیک ببینم. سال 62 موشک خورد و بعد از آن غرق شد. 

این نویسنده ادامه داد: در مورد این کشتی فیلم هم ساخته شده و داستان رمان هم درباره نوجوانانی است که  شنیدند این کشتی خیلی جذاب است و داخلش پر از  مکانهای تفریحی و بازار و بطور کلی شباهت به قصه های هزار و یک شب دارد. آرزو داشتند که این کشتی را ببینند و برای رسیدن به این آرزو نقشه های زیادی می کشند.

مرزوقی تصریح کرد: این قصه پرتحرک و سرگرم کننده است. در قسمتی از داستان بچه ها با لنجی برای نجات پدر دوستشان که در جزیره خارک مجروح شده می روند. چون در زمان جنگ به دلیل نبود امکانات، سخت بود که زخمی ها را به بوشهر بیاورند؛  با لنج زخمی‌ها را به بوشهر می برند و به این ترتیب باعث نجات جان عده ای می شوند. در حال برگشت به بوشهر می بینند که کشتی موشک خورده و الان زیر آب های بوشهر است.



انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.