یک درصد افراد جامعه مبتلا به صرع هستند/ مباحث صرع باید در متون درسی گنجانده شود

دبیر سی و یکمین همایش عمومی انجمن صرع ایران بیان کرد: آموزش اولیای مدرسه با موضوع صرع و توجه به آن در مدارس حائز اهمیت است.

یک درصد افراد جامعه مبتلا به صرع هستند/ مباحث صرع  باید در متون درسی گنجانده شودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛غلامرضا زمانی فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و دبیر سی و یکمین همایش عمومی انجمن صرع ایران با موضوع بایدها و نبایدهای صرع در مدرسه که در مرکز آموزش و پروش منطقه ۷ برگزار شد، اظهار داشت: صرع پدیده شایعی است که به طورکلی بین یک تا یک و نیم درصد افراد جامعه به آن مبتلا هستند که تعدادی از این بیماران در میان قشر دانش‌آموزان بوده، بنابراین توجه اولیای مدرسه به این بیماری حائز اهمیت است.

 وی با اشاره به اینکه صرع همچون سایر بیماری‌ها بایدها و نبایدهایی دارد، تصریح کرد: بسیاری از این نبایدها نگاه نادرستی است و لازم است با آموزش و ارتقاء آگاهی مردم اصلاح شود، چرا که این مسئله محدودیت‌های غیرضروری برای بیماران ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال افزود: مربیان آموزشی لازم است با بایدها و نبایدهای صرع آشنا شوند و این مسئله برای معلمین و مراقبان بهداشت در مدارس بیشتر اهمیت دارد، چرا که کودکان ممکن است در مدرسه دچار حملات صرع  شده و اقدامات به جا و به موقع معلمین در این راستا می‌تواند پیشگیرانه باشد.

زمانی تاکید کرد: صرع مجموعه تشنجاتی است که تمایل به تکرار شدن دارد؛ برخی از انواع صرع علت ژنتیکی داشته و در واقع ژن سبب انتقال بیماری به فرد شده است. در برخی دیگر نیز، اشکالات ساختاری مغز به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای علت بروز تشنج و صرع است.

وی اضافه کرد: بیشتر آموزش‌ها در جهت کمک به دانش‌آموزان مبتلا به صرع در زمینه مبتلایان ژنتیکی صرع بوده که فرد فیزیک سالم داشته و تفاوتی با سایر افراد ندارد، ولی افرادی که به دلیل مشکلات ساختاری مغز دچار صرع می‌شوند، اکثراً فیزیک بدن و یا ذهن آنها با مشکلاتی مواجه است، بنابراین این افراد کمتر در مدارس عادی همگام با سایر دانش‌آموزان تحصیل می‌کنند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: همایش بایدها و نبایدهای صرع در مدرسه پنجم دی‌ ماه سال جاری برگزار شده و در راستای آموزش و مربیان بهداشتی در مدارس است، همچنین از چند سال پیش توجه به این مسئله مدنظر قرار گرفته تا جایی که لازم می دانیم موضوع آشنایی با صرع در کتب درسی گنجانده شود.  

در ادامه این مراسم کوروش قره گزلی مدیرعامل انجمن صرع ایران اظهار داشت: حدود 10 درصد مردم در طول زندگی يک بار تشنج را تجربه كرده اند، که از اين تعداد حدود یک درصد مبتلا به صرع می شوند.

وی ادامه داد: یکی از فرآیندهایی که سبب اختلال در فرآیند عملکرد مغز می شود تشنج است، همچنین استرس، اختلال در خواب، مصرف برخی غذاها و استعمال دخانیات موجب آسیب به مغز می شود.

مدیرعامل انجمن صرع ایران بیان کرد: حملات تشنجي مي تواند به سلامت مغز آسيب جدی وارد كند و به همين دليل افراد خصوصا معلمان و مربيان بايد به نحوه مقابله با اين بیماری آشنایی داشته باشند و وظيفه پزشكان است كه آموزش های لازم را برای مقابله با این بیماری به افراد جامعه دهند.

قره گزلی با اشاره به اینکه بيش از 30 نوع دارو برای درمان تشنج وجود دارد بیان کرد: تشنج 25 تا 30 درصد افراد با دارو كنترل نشده و راههای درمانی مانند عمل جراحی برای آنها پيش بينی شده است.

وی یادآور شد: هر نوع تشنجی به عنوان صرع شناخته نمی شود و عموما تشنج دارای تمایل به تکرار است و در طی فاصله زمانی معین بیش از ۲ بار تکرار می شود.

 انتهای پیام/
                                                                           
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار