رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت:امروزه یازده میلیون زندانی در زندانهای دنیا به سر می برند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جهانگیر در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل زندان های استان کرمانشاه گفت:از سال ۲۰۰۰ تا  ۲۰۱۰ جمعیت زندانیان دنیا رشد 20 درصدی داشته، در حالیکه رشد جمعیت جهان ۱۸ درصد بوده و رشد جمعیت زندانی بر رشد جمعیت جهان پیشی گرفته است.

 رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در ادامه اظهار کرد: طی سالیان گذشته در ایران 10 درصد به جمعیت زندانیان اضافه شده و این مسئله روند نگران کننده ای برای مسئولان ایجاد کرده، به طوریکه طی چهار سال گذشته شاهد این بودیم که ششصد هزار نفر در سال وارد زندان های کشور می شدند و این امر نگران کننده بود.

 جهانگیر بیان کرد: با سیاست های ریاست قوه قضائیه و دستورالعمل های ابلاغی این قوه و تاکیدات مقام معظم رهبری ورودی زندانهای ما از  600 هزار نفر در سال  به 350 هزار نفر رسیده و با کاهش ورودی 250 هزار نفری زندانی مواجه بودیم و این مهم نشان می دهد همه هم و غم دستگاه قضا کاهش ورودی زندان ها و اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است، البته هنوز کافی نیست و رضایتمندی مسئولان عالی را در پی ندارد.

جهانگیر استفاده حداقلی از قرارهای بازداشت و لحاظ قرارهای تأمینی را از راهکارهای کاهش بار زندان های کشور دانست و گفت: طی ۹ ماهه امسال کاهش هشت و نیم درصدی در قرارهای منجر به حبس داشتیم، اما باز هم کافی نیست. همچنین در این مدت در قرار بازداشت موقت 21 درصد کاهش داشتیم.

 رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور بیان کرد: طی ۹ ماهه امسال در قرارهای کفالت منجر به حبس 10 درصد کاهش داشتیم، اما در قرارهای وثیقه منجر به حبس آمار جالبی نداشتیم و در9 ماهه فقط دو درصد با کاهش ورودی ها روبرو هستیم.

جهانگیر با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۰۱ هزار زندانی متاهل وارد زندان های کشور شدند، گفت:  70 درصد بچه هایی که وارد کانون اصلاح و تربیت می شوند بچه های آسیب دیده هستند، به طوریکه ۲۳ درصد از این بچه ها افرادی بودند که پدرآنان سارق بوده است.

 جهانگیر در ادامه به اهمیت و تاثیر اقدامات و فعالیت های فرهنگی در زندان ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۵۷ حافظ کل قرآن در زندان داریم و 380 هزار نفر در کلاسهای قرآن شرکت کرده اند.
 وی با اشاره به راه اندازی ۲۷۶ دار القرآن در زندان ها گفت: پنج درصد از زندانیان مرد و یازده درصد از زندانیان زن نیز بی سواد هستند که در این خصوص نیز تلاش ها و اقداماتی برای برگزاری دوره های سوادآموزی انجام دادیم.

 این مسئول با بیان اینکه 50 درصد زندانیان زن دارای تحصیلات ابتدایی هستند، افزود:  سال گذشته چهار هزار بی سواد در زندان باسواد شدند و 24 هزار نفر در دوره های ابتدایی شرکت کردند.

 وی با اشاره به راه اندازی ۲۱ رشته دانشگاهی در زندان گفت: 767 نفر در زندان مشغول تحصیلات دانشگاهی هستند و  119 نفر نیز فارغ التحصیل شدند.

انتهای پیام/ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.