شهروندان نگران نباشند عارضه زخم کف پای طیور خطری در مصرف لاشه مرغ ایجاد نمی کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، دکتر جواد نگارستانی کارشناس اداره کل دامپزشکی استان کرمان در واکنش به انتشار تصاویری در فضای مجازی از پای مرغ دچار ضایعه و منتسب کردن کردن این پدیده به یک بیماری عفونی خطرناک برای مصرف کننده عنوان کرد این عارضه به هیچ عنوان مصرف کننده را تهدید نمی کند و شهروندان با خیال راحت مرغ مصرف کنند.

وی در خصوص این عارضه اظهار داشت:bumble foot یا زخم کف پای پرندگان ناشی از عفونت کیسه ای در کف پای مرغ هایی است که که بر روی بستر سخت پرورش داده شده و بیشتر در اواخر دوره پرورش که وزن مرغ بالا می رود رخ می دهد و قابل انتقال به انسان نیست.

دکتر نگارستانی گفت: مصرف گوشت این مرغها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند زیرا در زمان کشتار پای مرغ از آن جدا شده و به قسمت شستشو و بسته بندی می رود و درصورت مشاهده عارضه توسط کارشناسان فنی دامپزشکی حاضر در محل کشتارگاه و بسته بندی از چرخه مصرف خارج می شود .

این کارشناس در ادامه بیان داشت : متاسفانه افزایش طول مدت پرورش که جهت سنگین تر شدن مرغ و بازار پسندی آن صورت می گیرد علاوه بر زیانهای اقتصادی و بهداشتی باعث افزایش بروز عارضه bumble foot نیز می شود .

وی ضمن تاکید مجدد بر بی خطر بودن این عارضه بر سلامت جامعه اضافه کرد:این مشکل بیشتردرمرغهای باوزن بالای 1800 گرم مشاهده میشودو به مصرف کنندهاتوصیه میگرددکه ازمرغ هایی با وزن 1800 - 1200گرم درسبدخانوار استفاده،تا ضمن برخورداری ازگوشت مرغ با کیفیت ازلحاظ میزان پروتئین،چربی کم،از طعم خوش خوراکی آن نیزبهره مندشوند.

وی یادآور شد: متاسفانه بیشتر مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با وزن بیشتر از 2 کیلوگرم تمایل دارند که باید به وسیله اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌های بهینه، افراد جامعه را نسبت به مضرات مصرف مرغ غیراستاندارد آگاه کرد تا مصرف کنندگان به خرید مرغ‌های با سایز استاندارد ترغیب شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار