در هفته ای که گذشت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم در هفته ای که گذشت با اخبار متنوع و متعددی روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به ثبت درخواست عودت وجوه ثبت نام‌کنندگان آزمون تحصیلات تکمیلی، تمدید مهلت ثبت‌نام در آزمون دکتری 96 تا 4 دی،سردرگمی دانشجویان در استفاده از خوابگاه‌های غیردولتی ثمره مدیریت‌های سلیقه‌ای، امید برای رشد بودجه فرهنگی دانشگاهها با افزایش 13 درصدی بودجه آموزش عالی، حدود 40 هزار دانشجو تا پایان سال 95 به مشهد مقدس اعزام می شوند،  تمدید مهلت ثبت نام عتبات دانشگاهیان تا ۵ دی ماه و لزوم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها در راستای نیازهای کشور اشاره کرد. 

ثبت درخواست عودت وجوه ثبت نام‌کنندگان آزمون تحصیلات تکمیلی
فرهاد حسین زاده لطفی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تمام داوطلبان آزمون های تحصيلات تكميلی دانشگاه آزاد اسلامی كه از تاريخ 17 تا 24 آذرماه نسبت به خريد كارت اعتباری ثبت نام آزمون های كارشناسی ارشد و دكتری تخصصی اقدام کرده اند، می توانند از ساعت 20 امشب (چهارشنبه اول دی ماه 1395)  لغايت پايان روز دوشنبه ششم دی ماه با مراجعه به سامانه azmoon.org  نسبت به اعلام و ثبت اطلاعات حساب خود برای عودت وجوه كارت های اعتباری خريداری شده اقدام کنند.

مهلت ثبت نام عتبات دانشگاهیان تا ۵ دی ماه تمدید شد
محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: از هفته گذشته تاکنون بیش از ۵۰ هزارنفر از دانشگاهیان متقاضی اعزام شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان در سایت لبیک ثبت نام کرده اند.

وی با اشاره به تقاضای دانشگاهیان در ثبت نام شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان ادامه داد: با توجه به این استقبال مهلت ثبت نام تا ۵ دی ماه تمدید می شود. این دوره از ابتدای بهمن ماه سال جاری شروع و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

ثبت نام و پذیرش دانشجویان برای دوره های ارشد بدون آزمون از 4 دی ماه
دانشگاه صنعتی شریف براساس آیین نامه "پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیل کارشناسی ارشد وزارت علوم از میان دانشجویان کارشناسی ورودی 1392 و دانشجویان دورشته ای ورودی 1391 تعداد محدودی را بدون آزمون ورودی جهت ورود به دوره های کارشناسی ارشد می پذیرد که البته پذیرش نهایی متقاضیان منوط به تایید سازمان سنجش است و داوطلبان می توانند از تاریخ چهارم لغایت 22 دی ماه 95 نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

مهلت ثبت‌نام در آزمون دکتری 96 تا 4 دی تمدید شد
مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 96 تمامی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد تا شنبه 4 دی تمدید شد. تمدید مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز (Ph.D) سال 96 به منظور فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای داوطلبان صورت گرفته است.

امید برای رشد بودجه فرهنگی دانشگاهها با افزایش 13 درصدی بودجه آموزش عالی
ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم عنوان کرد: تلاش ما همواره بر این بوده که بودجه تعیین شده برای بخش فرهنگی ضرورتا در همان بخش هزینه شود و در طول پیگیری های سالهای گذشته خود بر این موضوع تاکید کرده ایم.

هاشمی با بیان اینکه همواره در جهت رشد بودجه های فرهنگی تلاش شده است، تصریح کرد: از آنجا که امسال رشد میانگین حدود 13 درصدی بودجه آموزش عالی اعلام شد، امیدواریم به همین نسبت بودجه فرهنگی بتواند در دانشگاه رشد داشته باشد.

حدود 40 هزار دانشجو تا پایان سال 95 به مشهد مقدس اعزام می شوند
فضل الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه سال گذشته حدود 13 هزار نفر به اردوهای رضوی اعزام شدند، یادآور شد: تعداد این اعزام ها برای امسال از 16 هزار نفر عبور کرده و امیدواریم در بهمن ماه 95 تعداد را حداقل به دو برابر افزایش دهیم.

به گفته وی، تا پایان سال 95 تصور می کنیم که حداقل حدود 40 هزار نفر را بتوانیم به مشهد مقدس اعزام کنیم.

سردرگمی دانشجویان در استفاده از خوابگاه‌های غیردولتی ثمره مدیریت‌های سلیقه‌ای
علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه داران غیردولتی کشور بیان کرد: باید برای ارائه خدمات رفاهی و در خور شأن آینده سازان و دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور یک متولی ساماندهی خوابگاههای دانشجویی وجود داشته باشد. علاوه بر خوابگاههای غیر دولتی، نه تنها خوابگاههای خودگردان، اقامتگاه ها، پانسیون ها، خانه های دانشجویی خصوصی دانشجو می پذیرند بلکه در مدیریت و ساماندهی اسکان این قشر آسیب پذیر هم تصمیم گیری می کنند.

وی افزود: متاسفانه خلأهای قانونی مابین دستورالعمل های قبلی وزارت علوم باعث سوء استفاده برخی ها شده تا با استناد به این خلاء قانونی تصمیمات سلیقه ایی خود را بر تشکل های مردمی اعمال کنند.

از برگزار نشدن آزمون مستقل ارشد و دکتری اصلا ناراحت نیستیم
رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد عنوان کرد: دانشگاه آزاد از جمله دانشگاههایی است که همواره به قانون تمکین کرده و هرگز مخالف قانون عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارای هیات امنا است و آن هم وجاهت قانونی دارد، افزود: طبق رای دادگاه. این دانشگاه تصمیم گرفت برای برگزاری آزمون مستقل مطابق همیشه انتشار دفترچه و ثبت نام را آغاز کند و بدون شک بعد از ابطال رای این کار برای برگزاری آزمون جدا متوقف شد.

رهنمای رودپشتی اظهار داشت: ما از این رویداد اصلا ناراحت نیستیم و اتفاقا این ماجرای خوبی است که دیگر بهانه دست افراد مختلف نمی دهد که دانشگاه آزاد خود آزمون گرفته و خود پذیرش می کند.

متوسط سرانه دانشجویی کمتر از 3 میلیون تومان است
رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به 500 تا600 میلیارد تومان بودجه پژوهشی دانشگاه از شهریه گفت: از آنجاکه ردیف بودجه مشخصی از بودجه عمومی دولت نداریم برای استفاده از منابع و امکانات خود از شهریه ها تکلیف سنگینی را برعهده داریم.

به گفته وی،سرانه دانشجویی متوسط دانشگاه کمتر از 3 میلیون تومان است و با همین امکانات و منابع اندک بودجه مستقیم پژوهش دانشکاه بسیار برجسته است و باعث شده دانشگاه وضعیت مناسبی را داشته باشد.

راه‌اندازی شبکه گسترده همکاری‌های علمی فراملی
حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور همکاری های بین‌المللی بااشاره به تعداد کرسی های زبان فارسی ادامه داد: هرچند سال گذشته تنها حدود 47 کرسی زبان فارسی و اسلام شناسی را در کشورهای مختلف همسایه و اروپایی مثل فرانسه، سوئد، انگلستان داشته ایم اما در حال حاضر فعالیت 55 کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های 31 کشور دنیا را به عنوان شبکه بزرگی از همکاری های علمی و بین المللی داریم.

به گفته سالارآملی، حدود سه هزار و 620 نفر در خارج از کشور در این دوره ها از مقطع کارشناسی تا دکتری تحصیل می کنند.

لزوم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها در راستای نیازهای کشور
فرج الله طالبی معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم تاکیدی بر پرتاب و ساخت ماهواره ها دارد یا خیر، ادامه داد: مطمئنا سعی می کنیم تمام همکاری های ما بر اساس نیازهای کشور باشد و همواره این مسئله را به دانشگاه‌ها و سازمانهای ذیربط تاکید می کنیم.

معاون مرکز همکاری های بین الملل وزارت علوم اظهار داشت: برای همکاری با کشورهای مختلف تلاشمان این است که همکاری با کشورهای هدف در رشته های مشخصی که در آن پیشرفته هستند، انجام گیرد. دانشگاه‌های کشور را برای همکاری های بین المللی به سمت رفع نیازهای کشور سوق می دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار