دونالد ترامپ از دولت آمریکا خواست تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار توقف شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی است، وتو کند.

ترامپ خواستار وتوی قطعنامه ضدصهیونیستی از سوی دولت اوباما شدبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پرس تی‌وی، ترامپ روز پنج‌شنبه و ساعاتی پیش از رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس پیشنهادی مصر علیه رژیم صهیونیستی، گفت: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اسرائیل باید وتو شود.» وی گفت: «صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان تنها از طریق برگزاری مذاکرات مستقیم میان طرفین و نه از طریق اعمال فشار از سوی سازمان ملل، حاصل خواهد شد.» 

ترامپ افزود: «تصویب این قطعنامه اسرائیل را در جایگاهی بسیار ضعیف در مذاکرات قرار می‌دهد و بسیار ناعادلانه است.» 

این پیش‌نویس در صورت تصویب از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا «فوراً و به‌طور کامل همه فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.» 

آمریکا از دیرباز با استفاده از حق وتوی خود از تصویب هرگونه قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی جلوگیری کرده است.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌شدت از ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و قدس شرقی انتقاد کرده است و از مخالفان آن به شمار می‌آید. این در حالی است که، آمریکا در سال 2011 نیز پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در محکومیت ادامه شهرک‌سازی رژیم اسرائیل را وتو کرده بود.

قطعنامه‌ای که روز پنج‌شنبه به رأی گذاشته خواهد شد، تصریح می‌کند که شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل «هیچ مبنای قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.»

این پیش‌نویس همچنین درباره ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی به‌شدت ابراز نگرانی کرده و آن را «اقدامی خطرناک که ماهیت راه‌حل دو کشور را به مخاطره می‌اندازد»، توصیف کرده است.
سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌های اسرائیلی ساخته‌شده در کرانه باختری و بیت‌المقدس را غیرقانونی می‌دانند چرا که رژیم صهیونیستی در جنگ سال 1967 این سرزمین‌ها را اشغال کرد. بر مبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 230 شهرک که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار