ارومیه؛

حمایت استانداری آذربایجان‌غربی از فعالیت‌های پژوهشی

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه استانداری آذربایجان‌غربی پشتیبان دانشجویان است گفت: علاوه بر آن از فعالیت‌های پژوهشی، ایده‌های برتر و ایده‌پردازان نیز حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛نادر صفرزاده در مراسم افتتاح مدرسه کسب و کار که با همت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان انجام شد اظهار داشت: خوشبختانه امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی استان به آن درجه از بلوغ فیزیکی و مادی رسیده که هزاران مدرس در آن فعالیت کرده و هزاران دانشجو را در اختیار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: این در حالی است که متاسفانه صنعت، خدمات و کشاورزی تاکنون نتوانسته از یافته‌های علمی دنیا استفاده کند.

وی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 75 به استان تصریح کرد: ایشان در این سفر، راز و رمز ماندگاری نظام غرب را به دو دلیل دانسته که یکی نظم در کارها و دیگری بهره‌مندی از علم بوده است.

صفرزاده با بیان اینکه رتبه ایران به لحاظ جمعیتی در دنیا هفدهم است بیان کرد: اما متاسفانه به لحاظ اقتصادی در رتبه 85 قرار داشته و فاصله بسیاری تا رسیدن به جایگاه رفیعی که شهدا و امام شهدا و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند، دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی افزود: امید است که سال به سال این جایگاه ارتقاء یافته و ایران اسلامی به جایگاه واقعی خویش برسد و این مهم نیز زمانی محقق می‌شود که علم در تمامی شئونات جامعه ساری و جاری باشد.

صفرزاده با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در دنیا بسیاری از کشورها با تاسیس شرکت‌های کوچک توانسته‌اند که اقتصاد خویش را تعالی دهند اظهار داشت: در این باره هم‌اکنون کشور هندوستان با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت در حوزه آی‌تی بیشترین صادرات را داشته و یا کشور چین جزو پنج قدرت برتر جهان است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر و تعیین کننده در منطقه خاورمیانه و آسیا است تصریح کرد: در این باره در 11 ماهه گذشته بسیاری از رهبران کشورهای دنیا به تهران سفر کرده و با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

صفرزاده با اشاره به اینکه امروز تفکر مقاومت در حلب سوریه به نتیجه رسیده است افزود: امید است که داعش از موصل عراق نیز به بیرون رانده شده و در این باره در استان و در کشور برای دوران پسا داعش برنامه‌ریزی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت: پیش از این محصولات استان آذربایجان‌غربی از مرز تمرچین پیرانشهر به عراق صادر می‌شد که اوضاع آشفته این کشور سبب توقف کارکرد کارخانه‌ها و اثر سوء بر تولید استان شد.

وی با اشاره به تحصیل 100 هزار دانشجو در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون تمامی شهرها و بخش‌های استان دارای دانشگاه بوده و حتی دانشگاه بین‌المللی ماکو با مشارکت کشورهای خارجی در منطقه آزاد افتتاح می‌شود.

صفرزاده با تاکید بر اینکه استانداری آذربایجان‌غربی پشتیبان دانشجویان است بیان کرد: علاوه بر آن از فعالیت‌های پژوهشی، ایده‌های برتر و ایده‌پردازان نیز حمایت کرده و امکانات فیزیکی و مادی را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فرمودند که تمامی قوای سه گانه باید قوانین و مقررات را طوری تدوین کنند که بستر و فضا برای ایجاد کارآفرینی و سیاست اقتصاد مقاومتی مهیا شود.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینی زمانی اتفاق می‌افتد که نهادها تعیین کننده رفتارهای اقتصادی مولد باشند تصریح کرد: بی شک اگر در کشور، نهادها به خوبی شکل نگرفته باشند هیچ کارآفرینی رخ نمی‌دهد.

عزتی با بیان اینکه هم‌اکنون دانشگاه‌ها در مقابل انتظار جامعه برای فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد ثروت زیر سوال هستند افزود: در تمامی دنیا، دانشگاه‌ها کارآفرین بوده و حتی کشورهای پیشرفته دنیا از لحاظ مالی مستقل هستند اما متاسفانه این اتفاق در کشورمان رخ نداده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه دانشگاه علمی کاربردی کشور تبدیل به یک دانشگاه کارآفرین می‌شود اظهار داشت: امسال و در هفته پژوهش، این دانشگاه در بین سایر دانشگاه ها، رتبه سوم را کسب کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی به مسیر اصلی خویش هدایت می‌شود گفت: در این باره دانشگاه علمی کاربردی استان نیز باید در اکوسیستم کارآفرینی خویش حضوری فعال داشته و تمامی برنامه‌های درسی و پژوهشی باید متناسب با مزیت‌های رقابتی استان، منابع، زیرساخت و فرهنگ ایجاد شود.

عزتی بیان کرد: تمامی تلاش دانش علمی کاربردی استان این است که با جامعه کارآفرین مشارکت کرده تا سبب پویایی مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شود.

در این مراسم همچنین مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان‌غربی گفت: بی‌تردید شرکت شهرک‌های صنعتی استان از ایده‌هایی که قابلیت تجاری شدن دارند حمایت و استقبال می‌کند.

احسان جوی با تاکید بر اینکه صنعت استان و کشور نیازمند ورود ایده‌های جدید است اظهار داشت: این در حالی است که متاسفانه در سال‌های گذشته اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته و یا بسیار محدود بوده است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: بنابراین راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک می‌تواند محفل مناسبی برای معرفی ایده‌ها برای صنایع استان باشد بنابراین اگر برای صنایع استان ثابت شود که این ایده‌ها قابلیت تولید و بهره‌برداری دارند به طور حتم از آنها استفاده می‌کند.

وی با اشاره با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند به صنعت استان کمک کند تصریح کرد: بی‌تردید شرکت شهرک‌های صنعتی استان از ایده‌هایی که قابلیت تجاری شدن دارند حمایت و استقبال می‌کند.

جوی بیان کرد: در این باره یکی از راهکارهایی که این ایده‌ها می‌تواند به واحدهای صنعتی تزریق شود مسئله آرندی یا تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی است که متاسفانه در آذربایجان‌غربی و یا سایر استان‌های کشور در این زمینه همت خاصی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با ابراز خرسندی از اینکه در سال‌های گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به بحث آرندی اهمیت داده است افزود: این خود سبب ورود ایده‌های جدید به واحدهای صنعتی شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.