مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار از پایان مرمت و بازسازی آخرین بخش از خانه تاریخی قرایی خبر داد.

خانه تاریخی قرایی در رشتخوار مرمت شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ کاظم کامیاب گفت: با توجه به تخریب کامل بخشهایی از اتاقهای ضلع جنوبی خانه قرایی ظرف 2 دهه گذشته کار مرمت و بازسازی کامل 2 اتاق از ضلع جنوبی و یک اتاق از ضلع شمالی این اثر تاریخی از نیمه دوم سال 1394 آغاز و آذر امسال تمام شد.
وی افزود: در این مرحله از مرمت و بازسازی کار آواربرداری اتاقهای ضلع جنوبی، احیا دیوارها، طاقها، بادگیرها، سقفها، گچ و سنگ فرش آن با هزینه 350 میلیون ریال اجرا شد.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رشتخوار گفت: این خانه تاریخی با هزار و 420 متر مساحت در مرکز شهر رشتخوار واقع و یکی از یادگاران معماری دوران قاجار و یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان است که هم اینک تمام بخشهای آن به صورت کامل مرمت و بازسازی شده و همه روزه علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران زمین به این دیار سفر نموده و از این بنای زیبای تاریخی دیدن می کنند.
کامیاب افزود: این بنای تاریخی از چهار قسمت با دیوارهای خشتی و سقفهای گنبدی شکل ساخته شده و هر قسمت از آن کاربردی متفاوت داشته به این صورت که از قسمت شمالی به عنوان شاهنشین زمستانی، از قسمت جنوبی به عنوان فضایی جهت گذران فصول گرم سال، از قسمت شرقی به عنوان فضایی جهت پذیرایی میهمانان و از قسمت غربی نیز به عنوان اتاقهای مخصوص خدمه و نگهبانان استفاده نموده اند.
وی گفت: با توجه به کتیبه سردر ایوان شمالی، این اثر تاریخی به دستور حاج سلطان علی خان قرائی ملقب به حاجی خان یاور و توسط معماران یزدی در 20 شعبان 1344 هجری قمری ساخته شده و سال 1380 به شماره 5147 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.