شب یلدا جشنی هفت هزار ساله است که مردم ایران،‌ هر سال با آیین های خاص آن را سپری می کنند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در گذشته بیشتر افراد به همدیگر و بزرگترها سر می زدند اما زندگی امروز برای اغلب ما به گونه ای شده که کمتر فرصت می کنیم به دیدار اقوام، بستگان و بزرگترها رفته و به آن ها سر بزنیم. در گذشته ها پدربزرگ و مادربزرگ به همراه همه خانواده دور کرسی جمع می شدند و قصه های دلنشین و پر از عشق و صفا این شب خاطرات شیرینی را برای همه رقم می زد.

متاسفانه یکی از معضل های جمع های خانوادگی تلفن همراه و فضای مجازی شده و اغلب مردم، گوشی های تلفن همراهشان را همدم و مونس همیشگی خود کرده و در همه حالات و لحظات نمی توانند از آن دور باشند. در گذشته فقط جوانان گرفتار شبکه مجازی مانند تلگرام بودند اما اکنون کودکان و میانسالان و حتی افراد مسن هم گرفتار فضای مجازی شدند و به محض رسیدن به یک مهمانی یا رستوران، در جستجوی یافتن رمز وای فای هستند تا بتوانند از امکانات دائمی اینترنت پر سرعت استفاده کرده و صفحه خود را چک کنند.

شب یلدا را بدون «لایک» و «وای فای» سپری کنید/ به کمپین «یلدا بدون موبایل» بپیوندید

چالش جالب یلدا بدون وای فای
 یلدا سنتی دیرینه از اجداد ما ایرانیان بوده و امشب به بهانه بلندترین شب سال و خاطره انگیز می توانیم مانند قدیم ها دور هم جمع شده و به دور از تکنولوژی های نوین و فضای مجازی، فقط با هم باشیم و از هم بگوییم، با هم بخندیم و شبی خوب و پر از خاطرات شیرین را سپری کنیم.

مینا پورفرخ روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به چالش یلدا بدون وای فای، اینترنت و موبایل گفت: شب یلدا فرصتی است که افراد خانواده به دنیای واقعی و حضور در جمع خانوادگی برگردند. 

این چالش خوب افراد را به جای حضور در دنیای مجازی و جذابیت‌های رنگارنگ آن با لذت جمع شدن در خانواده و ذوق و شوق آن بیشتر آشنا می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه جوانان و نوجوانان امروزی ارتباط خوبی با بزرگسالان برقرار نمی‌کنند، افزود: به دلیل جذابیت های فضای مجازی و بازی های کامپیوتری اغلب نوجوانان ساعت‌های زندگی را در این فضاها گذرانده و از اصطلاحات خاص آن استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که در تعامل جوانان و نوجوانان با بزرگترها احساس کنند که پدر و مادرها و بزرگ ترهای فامیل معنای حرف‌های آنها را نمی‌فهمند و در نتیجه نمی‌توانند ارتباط کلامی خوبی برقرار کنند.

پورفرخ افزود: جوانان و نوجوانان امروزی می توانند هر حرفی را در فضای مجازی تایپ کرده یا منتشر کنند اما نمی‌توانند درخواست‌های خود را رو‌‌ ‌در ‌رو و به شیوه های قدیمی بزنند. این چنین دورهمی‌هایی مانند شب یلدا به حضور همه افراد و ارتباط کلامی آنها کمک زیادی می‌کند.

یلدا پیوند نسل جوان و پیر
این روانشناس با بیان اینکه شب یلدا افراد بزرگ فامیل حضور پررنگ‌تری دارند، گفت: در بلندترین شب سال بنا بر سنت‌های ایرانیان بزرگترها از خاطرات گذشته خانواده صحبت کرده و در واقع یلدا شب پیوند نسل‌ها است. کمتر دورهمی پیش می‌آید که بزرگترها با عشق از آداب و رسوم گذشته و خاطرات شیرین خود سخن به میان آورند.

رنگ قرمز شب یلدا، سمبل عشق در خانواده ها 
پورفرخ با اشاره به خوراکی‌ها و رنگ قالب میزهای شب یلدایی گفت: میوه‌ها و تنقلات این شب اغلب رنگ قرمز و گرم دارند. این رنگ سمبل عشق و دوستی بوده و به نوعی با این فضا رنگی در خانواده عشق، دوستی و محبت بیش از پیش موج می‌زند.

حافظ خوانی گرمابخش جمع های خانواده های ایرانی
وی ادامه داد: یکی از سنت‌های خوب ایرانی‌ها در شب یلدا حافظ خوانی است. جوان‌ها که به شعر و فضاهای این چنینی علاقه زیادی دارند با سنت‌های این چنینی در شب یلدا و حضور همه اعضای خانواده در کنار هم و فاصله گرفتن از فضای مجازی و به گرما بخشیدن به جمع خانوادگی کمک بیشتری می کند.

بازی های دورهمی جوانان را از فضا مجازی بیرون می کشد
این روانشناس با اشاره به بازی‌های دورهمی و خانوادگی در شب یلدا گفت: در بلندترین شب سال بسیاری از خانواده‌ها به بازی‌های دورهمی ساده مانند اسم فامیل روی می‌آورند. در این بازی ها وقتی یک جمع 30 نفره  از کوچک و بزرگ همه با شوق و ذوق شرکت می کنند ببینید چه جو شیرین و خاطره‌انگیزی در محیط خانواده حاکم شده ویلدا را به یک دورهمی خانوادگی شاد برای نزدیکی بزرگ و کوچک به همدیگر تبدیل کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار