سردار مهماندار در سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر تهران؛

ساماندهی ترافیک تهران نیاز به قوانین متفاوت دارد/ ورود روزانه یک میلیون خودرو پلاک شهرستان به تهران

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ در مورد علت بروز ترافیک سنگین در تهران گفت: در تهران 4 میلیون خودرو وجود دارد که روزانه یک میلیون خودرو پلاک شهرستان نیز به شهر وارد می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در مورد علت بروز ترافیک در پایتخت توضیحاتی داد.

وی با تأکید بر اینکه کلانشهر تهران به لحاظ اقتصادی، سیاسی و غیره با سایر شهرهای کشور متفاوت است، گفت: با توجه به تعداد خودرو، تعداد معابر و وضعیت اقتصادی و اجتماعی تهران نمی‌توان این شهر را با مقرراتی که برای سایر شهرهای کشور به تصویب رسیده است، اداره کرد.

سردار مهماندار با بیان اینکه کلانشهر تهران نیاز به قوانینی متفاوت دارد، افزود: در حال حاضر بیش از ۴ میلیون خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طول روز نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروها از شهرهای اقماری اطراف تهران به شهر تزریق می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در سال ۸۳ تعداد مسافرت‌ها در تهران ۱۴ میلیون سفر بوده که این رقم در حال حاضر به ۱۸ میلیون سفر رسیده است، هر چند که به عقیده من با توجه به تعداد معابری که از سال ۸۳ تاکنون در این شهر اضافه شده است و معابری که در آن زمان دارای ترافیک نبوده، اما اکنون بار ترافیکی دارند، آمار سفر‌ها از این تعداد بیشتر است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۴ سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران نزدیک به ۵۰ درصد بوده است که این رقم در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده است، تصریح کرد: رشد ۱۰ درصدی سهم حمل و نقل عمومی طی ۱۰ سال گذشته، نشان دهنده سهم کم این سازوکار در جابجایی مسافران است.

سردار مهماندار خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل عمومی یک ضرورت است و هر چه تأخیر در آن بیشتر باشد، مشکلات بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ساعت پیک ترافیک خودروهای شخصی ۶۷ درصد از سطح معابر را اشغال می‌کنند، گفت: اما سهم این خودرو‌ها از جابجایی مسافر در شهر تهران تنها ۴۰ درصد است.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه میزان تردد خودرو در شهر طی پاییز و زمستان ۲۷ درصد بیش از بهار و تابستان است، اضافه کرد: در پاییز و زمستان انتظار داریم میزان تقاضای سفر افزایش یابد که این به معنای ترافیک بیشتر است.

این مقام مسئول تأکید کرد: محدودیت‌های ترافیکی که تاکنون در شهر تهران اجرا شده است، همه دارای نگاه زیست محیطی بودند.

وی با تشبیه تهران به یک کیسه آب گفت: هر جا را که محدودیت بگذاریم، از جای دیگر بیرون میزند، ما طرح ها و محدودیت هایی ایجاد می کنیم به علت آلودگی هوا و غیره، اما مردم که از سفرشان منصرف نمی شوند و به روزهای بعد موکول می کنند.

مهماندار با تأکید بر اینکه 4 برابر ظرفیت معابر پایتخت خودرو در این شهر وجود دارد، گفت: مدتی قبل ترافیک سنگینی در چمران، مدرس و ولیعصر شکل گرفته بود که در نهایت مشخص شد، ترافیک به علت یک مهمان سرا در خیابان الهیه بوده که 450 مهمان دعوت کرده، بدون اینکه پارکینگ داشته باشد.

وی ادامه داد: ورود آن 20 درصد خودرو پلاک شهرستان نیز صبح ها تمامی ورودی های تهران را با بار ترافیکی شدیدی روبرو می سازد، خود تهران جا ندارد و آن ها نیز به صورت تک سرنشین وارد می شوند، تازه به آن ها لطف می کنیم که اجازه تردد می دهیم، اما بعد آن ها منتقد ما می شوند.

وی افزود: سال گذشته بیش از 300 هزار خودرو جدید در تهران شماره گذاری شده، بدون آنکه خودرو فرسوده ای از چرخه خارج شود، این خودروهای فرسوده در صورت خرابی در یک معبر یک ساعت پیک ترافیکی را افزایش می دهند، با این شرایط و حجم ورود خودرو به شهر، 10 بزرگراه هم ساخته شود، فایده ای ندارد.

مهماندار علت ترافیک یکی از روزهای اول آذر را بارش همزمان برف در تهران با شروع پیک ترافیک و همزمان یخ زدن خیابان ها دانست و گفت: درست است که شهرداری ماسه و نمک نریخته، اما مسئولیت اجتماعی مردم چه می شود؟ چرا وقتی شهروندی اوضاع خیابان را می بیند که یخ زده خودرو را از پارک خارج می کند؟ چرا زنجیر چرخ نمی بندد؟

وی در مورد راهکارهای حل معضل ترافیک گفت: تهران را نمی شود با ابزار سنتی و نفر اداره کرد، اداره تهران باید مکانیزه شود و حتما از سامانه ها استفاده کنیم، تمامی معابر تهران و مأموران پلیس به تجهیزات نوین مجهز شوند، برخورد با تخلفات از جمله با تخلفات ساکن باید برخورد سیستمی داشته باشیم. 

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: همین طور اخذ عوارض سالانه و اختصاص 100 درصد آن به حمل و نقل عمومی و اخذ جریمه های رانندگی در پایان هر سال می تواند راهکاری برای کاهش ترافیک باشد.

 وی با بیان اینکه ترافیک پاییز و زمستان 27 درصد بیشتر از بهار و تابستان است، گفت: ما 3 پیک ترافیکی صبحگاهی، تعطیلی ادارات و مدارس (ساعت 14 تا 17) و شبانگاهی داریم که در نیمه دوم سال به علت کوتاه شدن روز، دو پیک ترافیکی به یکدیگر متصل می شوند.

مهماندار در پایان به معضل روانی موتور سواران برای مردم شهر اشاره کرد و گفت: یکی از این موارد، حرکت موتورسواران در پیاده رو است که در مورد آن هم در حال تردد لوایح هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار