معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 70 درصد معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند که برای بهره گیری از این وضعیت پیشنهاد تاسیس پژوهشگاه‌های معلمین ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین تجلیل از معلمان پژوهشگر شهرستان‌های استان تهران با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان مربوطه در شهرستان‌های استان تهران در اداره آموزش و پرورش این منطقه صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم زرافشان با بیان اینکه از سرمایه ای انباشته در آموزش و پرورش برخوردار هستیم، اظهار داشت: بیش از 70 درصد معلمان مدرک کارشناسی و بالاتر دارند که باید به این ظرفیت و بالفعل شدن آن توجه شود.

وی ادامه داد: در این راستا به مکانیزمی نیاز بوده و پیشنهاد تاسیس پژوهشگاه های معلم به آموزش و پرورش انجام شده است که امیدواریم شاهد تاسیس آن باشیم.

معاون آموزش متوسطه گفت: از سال های گذشته تلفیق بین پژوهش و توسعه اتفاق افتاده و توسعه را متکی بر داده ها و یافته های پژوهشی می دانیم و تکامل آن امروز به اقتصاد دانش بنیان وابسته است.

وی با اشاره به اینکه باید تنوع بخشی در محیط‌های یادگیری با رویکرد یاددهی- یادگیری مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: ایجاد محیط‌های یادگیری از جمله پژوهش‌سراها نشانی از این هدف به شمار می‌رود.

زرافشان افزود: توسعه پژوهشگری و ارتقای توانمندی حرفه‌ای با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله مواردی است که مورد تأکید آموزش و پرورش بوده و این نهاد آموزشی برای دستیابی به چنین مقاصدی در تلاش است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همه ما در کلاسهای درس تحصیل می‌کنیم اما نمی‌دانیم آموزش و یادگیری به کدام سمت حرکت می‌کند که در این راستا نوعی پژوهش به ارزیابی چنین فعالیت‌هایی می‌پردازد و یافته‌های حاصل از آن تحت عنوان استانداردهایی همچون تیمز ارائه می‌شود که گاهی با رشد و گاهی با افت در این رتبه بندی‌ها مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در ارزیابی امسال به دلیل تغییر در کتاب ابتدایی و متوسطه اول با افت مواجه شدیم البته این یافته‌ها کمک بسزایی در اصلاح و بازنگری نظام آموزشی دارد.

دانشگاه برای تربیت پژوهشگر دیر است
معاون آموزش متوسطه گفت: برای تربیت پژوهشگر و ارتقای فرهنگ پژوهش در کشور دوران دانشگاه دیر است و باید این فرهنگ از درون مدرسه آغاز شود.

وی بیان کرد: باید بدانیم نسل آینده 12 سال دیگر چه نیازهایی دارد و برای پاسخ به آنها از اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

زرافشان با اشاره به اینکه بیش از سه سال از بحث آینده‌پژوهی در کشور می‌گذرد، عنوان کرد: در یونسکو که نهادی بین‌المللی برای رصد مسائل آموزشی به شمار می‌رود بحث توجه به آینده آموزش و پرورش مطرح شده و پاسخ‌های آن در قالب جزوه‌ای رونمایی شد و در اختیار وزرای آموزش و پرورش کشورهای دنیا قرار گرفت.

معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: در واقع این امر طرح مسئله‌ای با متولیان امر تعلیم و تربیت و بازاندیشی در آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

ضرورت تربیت دانش‌آموز پژوهنده در دوران ابتدایی
زرافشان با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش مسئولیت دارد تا دانش‌آموزانی پژوهنده تربیت کند، گفت: این مسئله باید از دوره ابتدایی آغاز شود در نتیجه باید رویکرد جدیدی در فرآیند یاددهی- یادگیری اتخاذ کنیم.

معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: اکنون که میدان پژوهش و پژوهشگری به دوره ابتدایی رسیده باید پیش شرط های آن نیز مورد توجه باشد که شامل مدرسه و معلم پژوهنده است.

وی بیان کرد: یکی از ضرورت‌های بحث پژوهی توجه به معلمان پژوهنده بوده که باید از این دانش کارشناسی انباشته بهره‌مند شویم.

زرافشان با اشاره به اینکه رویکرد پژوهش محورانه با راه‌اندازی اولین پژوهش‌سرا از سال 81 مورد توجه قرار گرفته عنوان کرد: امروز بیش از 628 پژوهش‌سرا برای ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و امکان شرکت در جشنواره‌های علمی پژوهشی مختلف نیز جزء برنامه‌ها بوده است و در مواردی منجر به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.