رئیس دفتر تجاری ایران و افغانستان گفت: 35 درصد بازار افغانستان در اختیار محصولات ایرانی است.

/////////////مهدی جوانمرد قصاب رئیس دفتر تجاری ایران و افغانستان درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران؛ با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی تهران و کابل با توجه به حجم تجارت دو کشور در سطح مناسبی است، اظهار داشت: حدود 35 درصد بازار افغانستان در اختیار محصولات ایرانی است.

رئیس دفتر تجاری ایران و افغانستان با اشاره به اینکه اشتراکات فرهنگی، مذهبی، هم زبانی، دسترسی آسان و ذائقه مشترک زمینه ساز حضور جدی محصولات ایرانی در افغانستان شده است، افزود: در صورت ایجاد امنیت سیاسی و تجاری در این کشور شاهد گسترش روابط تجاری و تولیدات مشترک بسیار زیادی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و افغانستان در صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، دارو، لوازم پلاستیکی و مصرفی بسیار مشهودتر به نظر می‌رسد، گفت: با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب برای تولید محصولات شاهد گسترش این گروه‌های تولیدی در افغانستان خواهیم بود.

جوانمرد قصاب با اشاره به اینکه میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه حدود 1.7 میلیارد دلار بوده است، گفت: حدود 14 میلیون دلار نیز در بخش محصولات کشاورزی واردات داشته‌ایم.

وی همچنین کمبود راه‌های مواصلاتی بین ایران و افغانستان جهت حمل و نقل کالا، نبود استراتژی مناسب تجاری و کارآمد در افغانستان، افزایش نرخ عوارض گمرکی و کاهش درآمد سرانه و قدرت خرید مردم، تقلب برندهای محصولات ایرانی در افغانستان و همچنین مشکلات بانکی و انتقال ارز را از مهم‌ترین موانع گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور برشمرد و تاکید کرد: قاچاق کالا و نپرداختن عوارض گمرکی برخی از گمرکات افغانستان باعث رقابتی‌نبودن برخی از کالاهای صادراتی ایران به این کشور می‌شود.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.