در فاز اول شبکه ملی اطلاعات توجه تنها به زیرساخت ها بوده است، اما آنچه از شبکه ملی اطلاعات انتظار می رود تاثیر گذاری و تطابق با فرهنگ جامعه ایرانی-اسلامی است، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان نگاهی به الزامات شبکه ملی اطلاعات داشته است.

شبکه ملی اطلاعاتبه گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جلسه شورای عالی فضای مجازی (20 آذر 95) به ریاست رئیس جمهور بخش های باقیمانده سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بررسی و تصویب شد.‏

در این جلسه سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و تاثیرات فرهنگی- اجتماعی آن نیز مورد ارزیابی قرار گرفت تا براساس آن سند شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد.

امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با برشمردن محورهای فرهنگی این سند بیان کرد: مسئله ارزیابی تأثیرات فرهنگی و اجتماعی در توسعه شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین محورهای الزامات فرهنگی است. در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات باید این تأثیرات فرهنگی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار گیرد.

خوراکیان افزود: در واقع این سند نقشه راهی برای مجریان شبکه ملی اطلاعات است تا از یک حرف کلی به یک متن دقیق و روشن برسندو بتوانند آن را محقق کنند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات مهمترین زیرساخت ارتباطی کشور است تصریح کرد: این شبکه برای حفظ و توسعه باید الزامات فرهنگی زیر را داشته باشد:

1.فرهنگ ایرانی_اسلامی و سبک زندگی ایرانی را داشته باشد

وقتی ما ازشبکه ملی اطلاعات صحبت میکنیم هیچ حرفی از محتوا نمیزنیم صحبت ما در مورد زیرساخت و ظرفیت های لازم است اما برای رسیدن به محتوای مناسب باید این زیر ساخت ها از لحاظ فنی آماده باشد.

به عبارت ساده تر شبکه ملی اطلاعات باید ظرفیت فنی لازم را برای رسیدن به محتوای فرهنگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی و همچنین سبک زندگی مناسب هر فرد ایرانی را داشته باشد.

2.ظرفیت آموزش بهره برداری صحییح از فضای مجازی را داشته باشد

مسئله آموزش و فرهنگسازی عمومی در فضای مجازی بسیار مهم است. طراحی این شبکه باید به گونه ای باشد که در کنار سرویس ها و خدمات ارائه شده به مردم در موارد مختلف ظرفیت فراگیری آموزش های عمومی در فضای مجازی و بالا رفتن سواد رسانه ای را نیز داشته باشد.

3. بتواند در حفظ و تقویت خط و زبان فارسی زیر ساخت های لازم را فراهم آورد

4.بحث سرگرمی و اوقات فراغت در فضای مجازی به عنوان یک الزام فرهنگی در بستر شبکه ملی اطلاعات باید دیده شود

مسئله سرگرمی و اوقات فراغت هم به عنوان یک الزام فرهنگی در شبکه ملی اطلاعات مد نظر قرار گرفته است. در واقع شبکه ملی اطلاعات باید امکان و ظرفیت لازم برای سرگرمی متناسب با فرهنگ ایرانی را داشته باشد.

5. مشارکت عمومی در تولید محتوا باید در بستر شبکه ملی اطلاعات محقق شود

شبکه ملی اطلاعات باید به گونه ای طراحی شود که ظرفیت تحقق مشارکت عمومی در تولید محتوای داخلی را داشته باشد همچنین خدمات بومی اسلامی نسبت به زیر ساخت ها و قالب ها و خدمات مشابه خارجی باید مقدم باشد.

ما این الزامات فرهنگی را در قالب مطالبات شورای عالی فضای مجازی از شکه ملی اطلاعات و مجریان آن در قالب سندی آماده کرده ایم تا بخش های فنی شبکه ملی اطلاعات به گونه ای طراحی شود که اهداف تولید محتوای داخلی متناسب با فرهنگ ایرانی سلامی در آن رعایت شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.