فرصت های گردشگری استان اردبیل بویژه شهرستان نیر به عنوان یکی از مناطق نسبتا سردسیر استان که پوشیده از رشته کوههایی با ارتفاعات مختلف است نیاز به نگاه ویژه و راهبردی برای معرفی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ طبیعت چهار فصل شهرستان نیر و برخورداری از مناطق بکر آب و هوایی از ویژگی‌ های ممتازی است که می‌تواند این شهرستان را در زمره مناطق بالقوه برای جذب گردشگر در تمام فصول سال قرار دهد.

شهرستان نیر در 35 کیلومتری غرب مرکز استان در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز قرار دارد ، این شهر به لحاظ سنگ نبشته میخی اورارتوئی و نزدیکی به سراب و سبلان و معماری خاص صخره ای از استقرارگاههای قدیمی استان محسوب می شود و قرار گرفتن خطوط فرعی جاده تاریخی ابریشم از آن نشانگر رونق آن در دوره های گذشته است.

شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم اندازهای طبیعی، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان می تواند جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص دهد.

وجود مناطق بکر گردشگری و برخورداری از طبیعت زیبا و چشم نواز در فصل‌های مختلف سال چشم هر علاقمند و گردشگری را خیره می‌کند که می‌توان با مدیریتی صحیح و اصولی و با استفاده از روش‌ های میانبر ظرفیت ‌های بالقوه شهرستان را به بالفعل تبدیل کرد و سود سرشار گردشگری طبیعت را نصیب مردم منطقه کرد.

زمستان با تمام سختی ‌ها و سردی‌ هایش جلوه خاص و زیبایی را به طبیعت شهرستان نیر می‌دهد طوری که گویی طبیعت سرسبز جامه سفیدی را به خود پوشیده که می توان با برنامه ریزی‌ های مدون از ظرفیت ‌های طبیعی گردشگری برای جذب گردشگران استفاده‌های بهینه‌ کرد.

برگزاری جشنواره‌ها ، کنسرت‌ های موسیقی ، نمایشگاهها و آیین ‌های باستانی همراه با ورزش‌ های زمستانی می تواند گردشگران زیادی را روانه شهر نیر کند.

گردشگران نه تنها خواهان لذت بردن از طبیعت و فرهنگ منطقه هستند، بلکه به هتل مناسب و غذای لذیذ و موسیقی به یاد ماندنی نیز می اندیشند.

کارشناسان معتقدند گردشگری زمستانی علاقمندان خاص دارد و آن طور که باید و شاید در میان عموم جا نیفتاده است.


شهرستان نیر به لحاظ بهره مندی از ظرفیت های گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد ، وجود ارتفاعات سرشار در گوشه و کنار آن که علاوه بر سرسبزی بهار و تابستان چهره ای زیبا و متفاوت در فصل زمستان به خود می گیرد گواهی بر این مدعاست.

یک شهروند اهل نیر گفت که وقتی از گردشگری زمستانی صحبت می‌ کنیم اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود، انجام ورزش های زمستانی در کوههای پر برف است که همین مورد مشتاقان بسیاری در میان گردشگران دارد.

پرویز مهدی زاده که در حال اسکی در اطراف کوههای نیر بود افزود: برف مناسبی که هر ساه در شهرستان نیر می بارد و موجب سفیدپوش شدن ارتفاعات اطراف می شود در صورت شناساندن می تواند مورد توجه گردشگران زمستانی استان و منطقه قرار بگیرد.

این شهروند اهل نیری تصریح کرد : طرح ظرفیت های این منطقه گردشگری بر لزوم توجه تصمیم گیران برای ساماندهی این ارتفاعات تاکید کرده ، جاذبه ای که در سایر فصول گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

وی با بیان اینکه گاهی طبیعت دوستان به صورت خودجوش به تفریح زمستانی در ارتفاعات و اطراف شهر می پردازند، افزود: در میان کم توجهی مسوولان و متولیان امر بارها دیده شده مردم و گروههای کوهنوردی به ورزش و یا تفریح در فصل زمستان می پردازند.

وی با یادآوری اینکه جای جای استان ظرفیت توسعه صنعت گردشگری را دارد گفت: قلل و دامنه های برفی شهرستان های مشگین شهر ، خلخال و گرمی ظرفیت منحصر بفردی برای توسعه گردشگری زمستانه و تابستانه است که در این راستا مسوولان امر موظف هستند ظرفیت ها را در این بخش بررسی و نسبت به برنامه ریزی برای استفاده از این قابلیت ها اقدام کنند.

شهرستان نیر با دارا بودن آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آبهای گرم و سرد و مناظر و چشم اندازهای طبیعی در فصل زمستان می‌تواند علاقمندان زیادی را برای حضور در ورزش ها و تورهای زمستانی روانه این شهرستان کند، اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی برای جذب گردشگران در زمستان انجام نشده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.