در دومین روز بازدید شورای حکومتی ایتالیا از دیوان عدالت اداری، وظایف هر یک از هئیت های تخصصی این دیوان تشریح شد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دربین سرپرست هئیت های تخصصی دیوان عدالت اداری امروز (دوشنبه) در دومین روز دیدار با رئیس شورای حکومتی ایتالیا اظهار داشت: در بحث ابطال آیین نامه های دولتی، شکات پرونده باید سه رکن را انجام دهند، یا باید اعلام کنند که آیین نامه مزبور خلاف قانون  و یا مخالف موازین شرعی است و یا شکایت کنند که آیین نامه تصویب شده در حیطه اختیاری شخصی که آن را مصوب کرده است، نیست، که در این صورت نسخه ای از شکایت را به شخص ارسال می کنند و اگر از بیان توضیحات در مورد آیین نامه مصوب عاجز بود، زمان می دهیم که توضیحات لازم را ارائه دهد که اگر پاسخ لازم را ارائه داد ، پرونده مختومه می شود.

وی افزود: در رابطه با احکام شرعی، پرونده به شورای نگهبان ارسال می شود و اعضای این شورا نظر نهایی را می دهند و پرونده بعد از تکمیل در هئیت تخصصی مرتبط بررسی می شود و اگر بیش از سه، چهارم اعضا معتقد باشند که مصوبه خلاف قانون نیست، شکایت رد می شود و فقط رئیس دیوان عدالت اداری و یا 10 نفر از قضات می توانند به رأی صادره اعتراض کنند.

سرپرست هئیت‌های تخصصی دیوان عدالت اداری بیان داشت: در مواردی که در هئیت های تخصصی رأی به رد شکایت ندهند، پرونده در هئیت های عمومی بررسی می شود.

معاون دبیرکل شورای حکومتی ایتالیا در ادامه بیان داشت: نقش وکلا در شکایات از دیوان عدالت اداری چگونه است و آیا می تواند از وکیل استفاده کند و آیا برای مردم عادی امکان حضور در جلسات هئیت های تخصصی هست و هزینه های دادرسی را چه شخصی تأمین می کند.

سرپرست هئیت های تخصصی دیوان عدالت اداری در رابطه با وکیل در شکایات از دیوان عدالت اداری بیان داشت : هر شخصی می تواند در شکایت از دیوان، 2 وکیل داشته باشد اما حضور وکیل اجباری نیست و شعب دیوان اختیار دارد که توضیحات بیشتری از دستگاه های مورد شکایت دریافت کند.

وی افزود: رسیدگی به شکایات در دیوان غیرحضوری است، اما قضات می توانند در صورت نیاز از شاکیان برای ارائه توضیحات دعوت کند، همچنین علاوه بر افراد عادی و دانشجویان و پژوهش گران می توانند در هئیت های عمومی شرکت داشته باشند.

دربین ادامه داد: در رابطه با هزینه های دادرسی شکایات از آیین نامه های دولتی رایگان است و هر شهروند ایرانی می تواند از مصوبات شکایت کند، اما شکایات شخصی هزینه دادرسی معادل 20 هزار تومان دریافت می شود و آرای صادر شده به نام اشخاص صادر می شود.

سرپرست هئیت های تخصصی دیوان عدالت اداری گفت: در دیوان عدالت اداری 6 هئیت تخصصی شامل هئیت اداری و استخدامی، اراضی و محیط زیست و صنایع، پژوهشی و تخصصی، عمران و شهرسازی و اسناد و هئیت اقتصادی و مالی است.

در ادامه جلسه رئیس هر یک از هئیت های تخصصی به تشریح اقدامات و فعالیت های خود پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار