مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی دزفول از آغاز مرمت و بازسازی گذر تاریخی مربوط به دوره قاجار در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مسعود شامدیل، مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی دزفول گفت: ساباط استخر پنجاه و سومین ساباط دزفول است که عملیات مرمت و احیای آن با تلاش اداره نوسازی و شهرسازی دزفول و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شد.

وی اظهار کرد: اعتبار تخصیص یافته برای مرمت و احیای این ساباط که قدمت آن به دوره قاجار بازمی‌گردد و در محله سیاه پوشان دزفول واقع شده 500 میلیون ریال است که از سوی شهرداری تامین شده است.

مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی دزفول بااشاره به ویژگی‌های معماری این سابط بیان داشت: این ساباط دارای 5 متر طول است و ارتفاع آن از کف خیابان تا نوک قوس به 9 متر می‌رسد نوع آجر به کار رفته در این ساباط در ابعاد 2 در یک با ضخامت3 متر و نوع قوس ساباط 5 و 7 است . این نوع ساباط از معدود ساباط‌هایی است که متصل به اتاق خانه مجاور است.

شامدیل با تاکید بر این که ساباط‌ها از ویژگی‌های معماری خاص مناطق گرمسیری و کویری برخوردارند تصریح کرد: این نوع معماری خاص با ایجاد کوران تعدیل درجه حرارت گذر و تعدیل و کنترل نور آفتاب باعث ایجاد آسایش و همسازی با بافت همگون می‌شود.

وی اذعان داشت: ساباط‌ها به صورت کوچه‌ها یا معابر مسقف روش مناسبی برای تعدیل و کنترل نور آفتاب و به دلیل ایجاد اختلاف دمای محیط بیرون با دمای محیط داخل باعث کوران و جا به جایی هوا است.

مسعود شامدیل خاطرنشان کرد: پیش از این روی این ساباط عملیات مرمت و احیایی صورت نگرفته است.

ساباط در فرهنگ فارسی معین به معنی سایبان و دالان سرپوشیده است و از 2 بخش 'سا' به معنای آسایش و بخش دوم آن 'باط' نمودار ساختمان، آبادی و عمارت است و در گروه فضاهای نیمه باز معماری جای دارند که گاهی در انتهای کوچه‌ای بن‌بست و گاهی در تقاطع دو گذر عمود بر هم قرار می‌گیرند.

20 اثر تاریخی دزفول شامل خانه تاریخی و تپه های باستانی در نوبت ثبت ملی قرار دارند.
تاکنون 200 اثر تاریخی شامل خانه ،مسجد،ساباط ، آرامگاه و کاریز در دزفول در فهرست آثار تاریخی ملی قرار گرفته اند.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.