تحقق آرمان‌ها به پایبندی مجریان در اجرا بستگی دارد/نرخ مشارکت از دهه 70 فراتر رفته استدر برنامه گفتگوی ویژه خبری،هدف گیری برنامه ششم توسعه برای غلبه بر بیکاری با حضور محجوب و حسن نژاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هدف گیری برنامه ششم توسعه برای غلبه بر بیکاری امشب 28 آذر در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محجوب و حسن نژاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علیرضا محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اشتغال و برنامه ششم توسعه گفت:  تحقق آرمان ها بستگی به واقع بینی ما در برنامه دارد و از سوی دیگر باید اذعان داشت که تحقق آرمان ها به پایبندی مجریان در اجرا و میزان توجه بستگی دارد.

وی با بیان اینکه، در شیب دشوار و در عین حال آسان قرار داریم اظهار داشت: توده ورودی به بازار کار نسبت به دهه 80 نصف گذشته است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه، نرخ مشارکت بالاتری را در این سال ها خواهیم داشت افزود: در دهه 70  نرخ مشارکت 25 بود اما اکنون این میزان فراتر از 40 است.

محجوب با اشاره به اینکه، طول ورودی جمعیت به بازار کار متفاوت شده است گفت: دولت در سال های اخیر برنامه راهبردی را در این رابطه شروع کرده به طوری که امیدواریم اولین آثار عملیاتی آن را در سال های آتی شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه، متوسط خالص ایجاد اشتغال در برنامه ششم توسعه سالانه955 هزار شغل است عنوان کرد: در متوسط رشد سالانه اشتغال ، مهمترین بخش ارتباطات است که رشد 9.5 را نشان می دهد.

محجوب با اشاره به اینکه، در بخش اشتغال با توجه به برنامه ششم و برنامه های قبلی نباید منابع را به این مفهوم تعریف کرد بلکه، باید سیاست ها را به درستی تعریف کنیم گفت: سیاست بایستی منبع آفرین باشد اگر چه بالاترین وابستگی اشتغال به بانک است.

این نماینده مجلس با اشاره به ارتباط بیش از اندازه بازار پول به بازار سرمایه گذاری ادامه داد: متاسفانه توهم سرمایه گذاری خارجی داریم.

اشتغال محور اساسی برنامه ششم توسعه نیست

 محجوب با اشاره به اینکه، هنوز باور ما به عنوان مجلس و دولت بر این امر نیست که اشتغال محور اساسی برنامه ششم توسعه و تحرکات باشد  گفت: اشتغال اولویت یکم و محور برنامه نیست اما در این برنامه از نظر شدت و میزان بیش از سایر برنامه ها به اشتغال توجه شده است.

وی با بیان اینکه، دفاع مطلق نمی توان از برنامه ششم توسعه پیرامون اشتغال داشت افزود:4.9 درصد از افراد در دانشگاه ها مشغول تحصیل هستند لذا سهم اشتغال دانشگاهیان قابل ملاحظه است.

لزوم تامین مالی 95 هزار میلیارد  تومانی از بازار سرمایه

حسن نژاد در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه، برنامه ششم توسعه برشي از سند چشم انداز است تصریح کرد: بودجه کشور را بر اساس برنامه تنظیم می کنیم و لذا تمامی اعداد باید محقق شود.

وی با اشاره به اینکه، نقدینگی باید سبب ایجاد اشتغال و بهره وری شود گفت: سالانه باید 100 میلیارد  تومان وام بانکی به سرمایه گذاران داده شود و یا اینکه، 95 هزار میلیارد  تومان از بازار سرمایه تامین مالی صورت گیرد.

حسن نژاد با اشاره به اینکه، 105 هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شود ادامه داد: این سرمایه گذاری در سال جاری6 هزار میلیارد تومان بود لذا این منابع قابل تحقق نیست.

اشتغال روستایی از توجهات دولت است

در ادامه این بحث، محجوب محور اشتغال روستایی را یکی از توجهات دولت در برنامه ششم توسعه و حتی قبل از این ایام خواند و گفت: پیشتر دولت، لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی را برای کمک به اشتغال روستایی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده بود، لذا اینگونه نیست که توجه به موضوع اشتغال روستایی یک باره در برنامه ششم توسعه نازل شده باشد.

وی با بیان اینکه هدف گذاری برنامه ششم توسعه در بحث اشتغال روستایی نشدنی نیست اما کار سخت و دشواری است، تصریح کرد:  اشتغال روستایی، سخت ترین بخش اشتغال است و اینکه می توان آن را فقط با توجه به صنایع روستایی محقق کنیم کار دشواری خواهد بود که هیچ کس نمی تواند دفاع مطلقی از آن داشته باشد.

برنامه های توسعه باید نگاه به آینده را تقویت کند

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه های توسعه مبنی بر خیال نوشته نمی شوند، خاطر نشان کرد: علی رغم این موضوع، برنامه باید آرمان های مثبت مردم، امید و نگاه به آینده را تقویت کند.

حسن نژاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برنامه ششم توسعه یک کاریکاتور است نه یک برنامه، گفت: زمانی که دولت می گوید نتوانسته یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند، چرا سرمایه گذاری خارجی ۱۵۰ میلیارد دلاری و ۱۰ میلیارد دلار فایناس را در برنامه، محور عملکرد قرار می دهد؛ چراکه اگر این موارد محقق نشود GTP  و اشتغال نیز محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۸ درصد رشد نقدینگی را در برنامه پیش بینی کردن ایم افزود: همچنین پیش بینی کرده ایم در سال ۱۴۰۰ ، تراز تجاری ما ۴۰ میلیارد دلار خواهد شد یعنی واردات مان از صادرات مان پیشی خواهد گرفت که این خود یک تورم وارداتی است.

یکی از مزیت های برنامه ششم توسعه ، توجه به کارکرد آموزش در سرفصل اشتغال است

در بخش دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب ، محجوب نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان توجه برنامه ششم توسعه به محور مهارت و آموزش نیز بیان داشت: یکی از مزیت های برنامه ، توجه به کار کرد آموزش در سر فصل اشتغال است.

وی افزود: اگر موفق به ایجاد ارتباط کامل بین آموزش و اشتغال شویم خواهیم توانست به یکی از را های حمله به مشکل بیکاری دست پیدا کنیم.

از دید دولت، فارغ التحصیلان دانشگاهی فاقد گواهینامه مهارت نیروی آماده به کار حساب نخواهند شد

حسن نژاد دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه عنوان کرد: از سال سوم برنامه، استخدام و به کارگیری افراد فاقد گواهینامه مهارت برای آن دسته از افرادی که در طول برنامه، مدرک تحصیلی اخذ کردن باشند ممنوع است.

وی ادامه داد: بر این اساس فارغ‌التحصیل آموزش عالی که گواهی مهارت نگرفته باشند، از دید دولت نیروی آماده به کار حساب نخواهند شد.

محجوب نیز در پاسخ به این اظهارات حسن نژاد عنوان کرد: بازار به دستور ما عمل نمی کند بلکه افرادی که نیاز داشته باشد را جذب خواهد کرد لذا واقع بینی است که انعطافی ایجاد و رابطه معقولی بین عرضه و تقاضا تعریف کنیم.

انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار