همین که به ما شاعران آیینی اجازه داده شده تا برای اهل بیت (ع) شعری بگوییم، توفیق بزرگیست و شکرگزاری این موهبت الهی از توان ما خارج است.

نه/ از شمارش توفیقات شعر گفتن برای آل الله علیهم السلام عاجزم!
میلاد حسنی شاعر آیینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تجلی سيره پیامبر گرامی اسلام در اشعار آیینی امروز گفت: از دیرباز شاعران و بزرگان شعر پارسی دواوین خود را با نعت و مدح پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آغاز می کردند و به این ترتیب ارادت خود را به محضر خاتم الانبیا ابراز می داشتند. اما امروزه که شعر آیینی در نقطه جدیدی قرار گرفته است، نوع نگاه ها هم به ساحت رفیع آن خواجه لولاک متفاوت شده است.

وی افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی شاعرانی آمده اند که صرفا به شعر برای اهل بیت علیهم السلام می پردازند و این موضوع باعث شده تا به زوایای مختلفی از شئون و زندگی آل الله علیهم السلام پرداخته شود. اما امروز بر خلاف گذشته که بیشتر به حضرت رسول می‌پرداختند، شاعران در مدح و رثای عترت طاهر ایشان قلم زده و فضاهای جدیدی را تجربه می‌کنند.

این شاعر در پاسخ به این سوال که حضرت محمد (ص) در اشعار آیینی ما بیشتر با چه توصیفات و ویژگی هایی به تصویر کشیده شده اند؛ اظهار داشت: با به روز شدن زبان شعر آیینی توصیفات شاعران تغییر کرده است، هر چند مشترکاتی هم دیده می شود. توصیفات قدما بیشتر حول محور صفاتی همچون «عقل نخست»، «شمس رسل»، «علت ایجاد»، «رحمة للعالمين» و... می گردد. معاصرین هم بیشتر به توصیفات وقایع و اتفاقات دوره صدر اسلام مانند؛ معراج، ليلة المبيت، مبعث، مباهله و... می پردازند و نکته قابل توجه در شعر امروز؛ اتصال نبوت و ولایت است.

حسنی پیرامون توفیقاتی که در راه شاعری و ستایش حضرات آل الله به دست آورده ابراز داشت: بنده از شمارش توفیقات شعر گفتن برای آل الله علیهم السلام عاجزم. همین که اجازه داده اند تا برایشان شعری بگوییم توفیق بزرگیست و شکر گزاری این موهبت الهی از توان ما خارج است.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهم به نمونه ای از توفیقات اشاره کنم همین کافی است. در کشور اسلامی ما عشق و علاقه به اهل بیت علیهم السلام مثال زدنی است، و این عشق موجب شده است که مردم ولایی سرزمین ما به آثاری هم که در مورد آل الله علیهم السلام تولید می شود توجه خاصی داشته باشند و قطعا یک شاعر آیینی می تواند در لحظات ناب توسل موالیان و دوستان اهل بیت با آن ها شریک شود. حتی گاهی شعر یک شاعر می تواند کبوتر نامه رسان غلامی به مولایش باشد و این توفیق و سعادت بزرگی برای شاعر است.

این شاعر آیینی در پایان خاطرنشان کرد: «زبرجد» نام مجموعه شعری ست که حاصل ده سال تلاش بنده در شعر آیینی است. این مجموعه حاوی چهل غزل است که در مدح و مرثیه اهل بیت علیهم السلام سروده شده و در سال 94 توسط انتشارات آرام دل به چاپ رسید. در آخر به مناسبت سالروز ولادت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم غزلی از مجموعه «زبرجد» به محضرتان تقدیم می‌شود:

از کتاب وصف تو یک حرف هر کس خوانده باشد
از سر حیرت دهانش چون حرا وا مانده باشد
 
هر کسی از سجده بر نورت تمرد کرد، رد شد
عدل حق است این که شیطان را ز عرشش رانده باشد
 
هر سری در ارتش علم تو باید پا بکوبد
خواه او سرباز باشد خواه او فرمانده باشد
 
جز برای مرتضی افلاک در خاطر ندارد
حکم تو خورشید را از راه، برگردانده باشد
 
بیت تو صُنع خداوند است پس جا دارد آقا
اینکه عزرائیل پشت در معطل مانده باشد
 
آتشی بر پا کنی قبل از قیامت تا که در آن
نامه‌ اعمال ما را دخترت سوزانده باشد
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.