26 آذرماه، به پاس خدمات طاقت فرسای ناوگان خستگی ناپذیر حمل و نقل کشور، و برای آگاهی هرچه بیشتر جامعه، با نقش و جایگاه اساسی بخش حمل و نقل در اقتصاد ایران به عنوان روز حمل و نقل انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،صنعت حمل و نقل حیاتی ترین بخش اقتصادی کشور در حین بهره وری کم برای صاحبان است موضوعاتی ازقبیل بیمه تامین اجتماعی،سختی کار رانندگان ،نوسازی ناوگان ،صدور بارنامه های صوری توسط برخی شرکت های متخلف حمل و نقلی، گران بودن ناوگان حمل و نقل جاده ای موجب دلسردی بخشی از فعالان این عرصه شده است.
 
در تاریخ تحولات صنعت حمل و نقل در کشور، روزهای سرنوشت سازی بوده اند که نقشی تعیین کننده در انسجام شبکه حمل و نقل داشته اند و 26 آذرماه سال 1361، از شمار چنین روزهایی است. در این روز و در بحبوحه جنگ تحمیلی، حدود یکصد کشتی حامل کالا در بنادر جنوبی کشور، در انتظار تخلیه بار بود و بروز بحران ناشی از اتمام ذخیره کالاهای اساسی در کشور، تهدید کشتی های منتظر از سوی عراق و نیز شمول بیمه های جنگی، نگرانی هایی را برای مسئولان فراهم آورده بود. در همین روزها، رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله در پیامی تاریخی، کامیونداران کشور را به مشارکت در تخلیه هر چه سریع تر کشتی ها فراخواندند و با همت آن دلیرمردان، کشور از وضعی بحرانی خارج، و این روز، به عنوان روز حمل و نقل نامیده شد.

پانزده سال پس از زمان صدور فرمان حضرت امام رحمه الله ، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و در جهت آگاهی اقشار مختلف مردم از نقش و جایگاه والای شبکه گسترده حمل و نقل کشوری، در سال 1376 از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور، 26 آذر به عنوان روز حمل و نقل شناخته شد.

 
اما وضعیت صنعت حمل ونقل در مازندران

احمد آفرین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: شبکه راه های استان شامل راه های اصلی، فرعی، روستایی، بزرگراه، آزادراه است که در طول سالیان متمادی احداث شد و اکنون جز سرمایه های عظیم ملی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ۱۲۴ شرکت حل و نقل در بخش کالا ، ۱۴ میلیون تن کالا را در سطح جاده های استان جابه جا می کنند افزود: ۱۴۸ شرکت حمل و نقل مسافری نیز ۵ میلیون مسافر را جابه جا می کند.

جابجایی 8 میلیون تن کالا از مازندران
 

سيد رحمت الله موسوی ، رئيس اداره حمل ونقل كالای اداره كل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مازندران با بیان اینکه 124شركت حمل ونقل در مازندران فعال هستند.گفت : در هشت ماهه امسال 8 ميليون 150هزار و 640تن کالا از استان مازندران به ساير نقاط كشور جابجا شده است.

وی تعداد بارنامه‌های مصرفی هشت ماه امسال را 631 هزار و 510 فقره اعلام كرد و افزود:عمده كالای جابجا شده از استان در هشت ماهه امسال به ترتيب شن وماسه، گندم ،جو، سيمان ،فرآورده‌های لبنياتی، نئوپان، سس و ذرت بود.

 
اما برای تردد راحتر و بدون حادثه در جاده های لغزنده ،بارانی و برف گیر استان راهداران زمستانی را می توان ناجی رانندگان در راه مانده دانست.

از 10 هزار و 700 کیلومتر راههای اصلی و فرعی مازندران، سه هزار و 700کیلومتر راه اصلی و13 گردنه مهم برفگیر با 7000 کیلومتر است.

شناسایی این مکان حادثه خیز وبرف گیر سبب می شود هر سال راهداران زمستانی از اول آذر در جاده ها مستقر شوند.
 

احمد آفرین محمدزاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: در حال حاضر ۳۳ اکیپ راهدار با ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات راهداری و در قالب ۳۰۰ راهدار در گردنه های برف گیر به طول 3هزار و 700 کیلومتر استان مستقر شدند و آماده اجرای عملیات راهداری و برف روبی در محورهای مهم استان هستند.

وی به فعالیت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را در حوزه حمل و نقل جاده ای، اشاره کرد و افزود : نصب دو دستگاه تابلو ترافیک نما، احداث ۱۹۵ پل عابر پیاده در محورهای استان، نصب علائم و خط کشی ها، نیوجرسی، نصب ۴۵ دوربین نظارت تصویری در جاده و هشت دوربین پلاک خوان و دیگر ، از فعالیت های بخش حمل و نقل است.

رانندگی از جمله مشاغلی است که تاثیرات نامطلوبی بر جسم و روح فرد بر جای می‌گذارد و شاغلین این حرفه در طول ساعات کار با آلودگی‌های صوتی و آلاینده‌های هوا دست به گریبان‌اند.

اغلب رانندگان به مرور زمان دچار کمر درد و پا درد مزمن می‌شوند و ستون فقرات آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

بسیاری از شاغلین حرفه‌های خدماتی و صنعتی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند اما رانندگانی که ساعت‌ها به جاده چشم می‌دوزند مشمول این قانون نمی‌شوند.
 
 
 
ستواندوم ابراهیمی کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: روز حمل و نقل ، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و ساير دست‏ اندركاران و شاغلان بخش حمل و نقل كشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نيازها و مشكلات اين بخش است .

وی افزود: به منظور بررسی مشكلات بخش حمل ونقل استان ، باهدف همفكری ، تعامل و ایجاد بستری مناسب جهت دستیابی به حمل و نقلی روان و ایمن بایستی نشست های مشتركی برگزار شد .

وی با بیان اینکه در بعضی از کشورها ، حرفه تاکسیرانی شغلی مهم و با ارزش تلقی می شود گفت: یکی از سخت‌ترین شغل‌ها ، شغل راننده تاکسی است که باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کند و در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی است .

 
کارشناس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور مازندران گفت: کار کردن در آلودگی هوا ، روزهای سرد زمستانی و داغ تابستانی، کلنجار رفتن با مسافران، روزانه به دنبال پول خرد بودن سخت است و به همین منظور، رانندگان تاکسی یکی از صبور‌ترین شاغلین جامعه ما به حساب می‌آیند.

ستواندوم ابراهیمی افزود: رعایت هنجارهای حرفه‌ای توسط رانندگان تاکسی یکی از مواردی است که مورد بررسی در میان شهروندان قرار می گیرد.

اما عوامل ایجاد ترافیک سنگینی در شهرهای امروزی

کارشناسان عرض کم معابر و حجم بالای خودروها که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود، وجود خودروهای شخصی تک سرنشین، رفتار نادرست ترافیکی و عدم توجه به قوانین و عملکرد نادرست حمل و نقل عمومی را از مواردی ایجاد گره ترافیکی در شهرها می دانند و این گره هر روز کورتر می شود.

در میان ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی نقش پررنگتری را در جابجایی مسافران ایفا می کند.

به طور کلی بایستی سیاست های تشویقی برای تاکسیرانی برنامه ریزی و تعیین شود تا هر راننده تاکسی موظف باشد در مسیر خودش به جابه جایی مردم بپردازد و انگیزه آنها در راستای رعایت قوانین تعیین شده از سوی سازمان تاکسیرانی که همان منشور اخلاقی و وظایف مشخص شده است افزایش پیدا نموده و عملکرد آنها ارتقاء یابد .
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار