رئیس دانشگاه اصفهان گفت: تحقیقاتی که با انجام پایان نامه ها صورت می گیرد باید کاربردی و در راستای حل مسائل جامعه باشد، زیرا میلیاردها تومان هزینه صرف انجام پایان نامه ها می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هوشنگ طالبی عصردیروز در نوزدهمین هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه اصفهان افزود: پژوهش و فناوری یکی از محورهای توسعه استان درنظر گرفته شده است و در اولویت برنامه های دستگاه ها قرار دارد.
وی افزود: این، فرصت بسیار مناسبی است تا سیاست گذاری و اولویت برنامه های تحقیقاتی و پژوهشتی دستگاه ها توسط دانشگاه مشخص شود.
طالبی با اشاره به اینکه یک ششم از کل بودجه تحقیقاتی هر دانشگاه برای پایان نامه ها هزینه می شود اضافه کرد: قرار است در برنامه ششم توسعه این رقم به یک سوم برسد.
رئیس دانشگاه اصفهان استفاده از امکانات بین المللی را در حل مشکلات کشور مهم ارزیابی کرد و افزود: این مهم باید در دستور کار قرار گیرد همانطور که در حال حاضر به آن توجه ویژه شده است.
طالبی با اشاره به اینکه استان اصفهان با معضل اساسی آب و محیط زیست مواجه است، افزود: در زمینه همکاری های بین المللی در علوم مختلف دانشگاه های استان اصفهان می توانند فعال تر عمل کنند و ما با همکاری سازمان های بین المللی برای حل معضلات استان از جمله آب و محیط زیست نقش آفرینی کنند.
همچنین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان در این مراسم گفت: پژوهش و تحقیق در ایران حدود 25 سال پیش آغاز شد و تنها حدود 10 سال است که بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
امیر رحیمی با اشاره به لزوم توجه به کیفیت مجلات منتخب جهت چاپ برون دادهای علمی و بطور کلی تولید علم برتر، تصریح کرد: چاپ نتایج پژوهش ها در مجلات با کیفیت تر و راهبردی برای ارتقای جایگاه دانشگاه بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: مجله با ضریب تاثیر بالا، میزان اثرگذاری را بیشتر می کند و نشاندهنده کیفیت بهتر پژوهش است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان افزود: همچنین مقالاتی که در مجلات با ضریب تاثیر بالاتر چاپ می شوند به یک اندازه استناد دریافت نمی کنند، اما شانس دریافت استناد آنها بیشتر است.
رحیمی همچنین با اشاره به اهمیت ' نرمال سازی ' نشریات علمی خاطرنشان کرد: نرمال سازی نشریات برای از بین بردن تفاوت بین حوزه های مختلف موضوعی باید در دستور کار باشد تا تفکیک مقاله ها و پژوهش ها با شرایط بهتری انجام شود.
رحیمی اضافه کرد: مدارک مختلفی از جمله مقالات پژوهشی، مقالات کنفرانس ها، مقالات مروری، سخن سردبیران، نامه ها و سایر مدارک در مجلات منتشر می شوند اما باید به این نکته توجه کرد که میزان استناد به آن ها یکسان نیست.
به گفته وی سهم ایران ازیک درصد مقالات برتر I.S.I ( موسسه اطلاعات علمی)، طی سالهای 2012 تا 2014 حدود 6 دهم درصد بوده است، همچنین طی این مدت میزان استنادها به دستاوردهای علمی ایران 5.3 درصد اعلام شده است.
وی با اشاره به سیر رتبه بندی در دانشگاه های مختلف گفت: دانشگاه اصفهان در سال 2009 میلادی در رتبه 604 بود و این رتبه در سال 2014 میلادی به 281 ارتقا یافت.
رحیمی گفت: بیشترین میزان مقالات دانشگاه اصفهان از حیث تعداد به ترتیب در زیر گروه های علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و علوم انسانی است.
معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان افزود: میزان تخلف های علمی در کشورمان نسبت به کشورهای دیگر زیاد نیست و در ایران این شاخص یک ششم می باشد و این شاخص در انگلیس یک سوم و در بلغارستان یک چهارم اعلام شده است.
گفتنی است در این مراسم برترین پژوهش ها و پژوهشگران در رشته های مختلف تجلیل شدند.





انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.