کارگاه مبانی کارگردانی و شیوه های اجرا با حضور حمیدرضا نعیمی کارگردان و‌نمایشنامه نویس و بازیگر در پلاتوی شهید آوینی برگزار شد.

کارگاه مبانی کارگردانی در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ نعیمی در این کارگاه گفت: کارگردانی یکی از سخت ترین مشاغل تئاتر است، البته به این معنی نیست که دیگر شاخه های هنر تئاتر، آسان باشند چه بسا که نمایشنامه چیزی شبیه به معجزه است. چرا که نویسنده اثری را خلق می کند و زمان تولید نمایش، ‌کارگردان به متن پناه می برد و بازیگر به کارگردان و متن اما با این اوصاف کار کارگردان سخت تر است چون بازیگر کارش را انجام می دهد و‌ در برابر کسی مسئول نیست و نمایشنامه نویس هم اثرش را نوشته و ‌در نهایت مایل است که نوشته اش به اجرا برسد اما در این میان تا اثر به مرحله اجرا برسد، کار کارگردان سخت است.

وی افزود: اثر هر نویسنده چیزی شبیه به اثر انگشت یا گروه خونی است، پس یک کارگردان در درجه اول باید نسبت به متنی که برای اجرا انتخاب می کند، متعهد باشد و‌ در آن تغییری ندهد.

نعیمی در ادامه انتخاب متن درست و‌ خوب را از ویژگی های یک کارگردان خوب برشمرد و گفت: کارگردان نباید در متن نویسنده دست ببرد مگر اینکه در قراردادش ، قید شده باید که یک‌ دراماتورژ در کنار خودش دارد که به او کمک می کند. دراماتورژ کسی است که به کارگردان در حوزه متن، کارگردانی و... مشاوره بدهد.

این کارگردان خطاب به هنرجویان کارگاه مبانی کارگردانی گفت: اگر نسبت به تک‌تک کلمات یک نمایشنامه عشق و ایمان و باور ندارید ، آن متن را کارگردانی نکنید.اگر به عنوان کارگردان از نظرتان متنی ایراد و اشکال دارد، روی آن کار نکنید، با خودتان نگویید، درستش می کنم. بدانید یک نمایشنامه از ابتدا باید درست باشد چون اگر غلط باشد، هیچگاه درست نمی شود.پس اولین وظیفه شما این است که متن درست انتخاب کنید اما اینکه چگونه نمایشنامه خوب را شرایطی دارد.

نعیمی ادامه داد: شما به عنوان کارگردان باید درام را بشناسید.کسی ازشما توقع ندارد که درام نویس باشید اما انتظار می رود که درام را بشناسید.

کارگردان رهبری یک گروه تئاتری را بر عهده دارد و علاوه بر شناخت درام باید دیگر  ارکان تئاتر از جمله بازیگری و طراحی را نیز بشناسد.

نعیمی افزود: کارگردانی، تجسم بخشی به متن نیست بلکه یک‌تالیف است. در‌ واقع یک تئاتر دو مولف دارد؛ مولف اول نمایشنامه نویس است و‌ مولف دوم کارگردان.

این کارگردان در پایان گفت: به نظرتان یک کارگردان چرا یک نمایشنامه را اجرا می کند؟ دلیلش این است که همه مردم خواندن نمایشنامه را دوست ندارند اما همه تماشای یک تئاتر را دوست دارند؛ پس کار کارگردان ساده کردن این‌موضوع است.

حمیدرضا نعیمی تا ۲۶ آذرماه کارگاه مبانی کارگردانی را همزمان با ایام برگزاری جشنواره ساعت ۱۴ تا ۱۷ در پلاتو تمرین شهید آوینی در همدان برگزار می کند.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با دبیری شهرام کرمی ۲۲ تا ٢٧ آذر ماه در همدان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.