مشهد؛

نقش دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در حفظ و احیای هنرهای کتاب آرایی اسلامی

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: دوسالانه تذهیب‌های قرآنی آستان قدس رضوی تلاش می کند تا از هنر سنتی تذهیب که در ۱۲۰۰ سال اخیر در کتاب آرایی اسلامی نمود داشتند، حفظ و نگهداری کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی ثابت‌نیا در نشست خبری پنجمین دوسالانه تذهیب های قرآنی آستان قدس رضوی افزود: گنجینه آستان قدس رضوی به واسطه نگهداری از آثار مختلف تاریخی در حوزه قرآن و ادعیه، مایه مباهات ایرانیان است.

وی حمایت از هنرمندان این عرصه را از برنامه‌های جشنواره دو سالانه تذهیب‌های قرآنی عنوان کرد و گفت: هنرهای سنتی در نیم قرن اخیر در کشورمان مهجور مانده است، به همین دلیل برای گسترش این هنرها در جامعه، جشنواره دوسالانه را برگزار کردیم.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: در اختتامیه پنجمین جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی که در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، استاد محمود فرشچیان به همراه دو بانوی هنرمند پیشکسوت در عرصه نگارگری و آرایه‌های معماری حرم مطهر رضوی حضور خواهند داشت.

دبیر این دوسالانه با اشاره به طراحی «نشان زرین رضوان» برای اهدا به یکی از فعالین حوزه هنرهای دینی، گفت: در این دوره این نشان به چند نفر از جمله در صورت فراهم شدن امکان حضور استاد فرشچیان به ایشان اهدا خواهیم کرد.

ثابت‌نیا افزود: قرار است در این مراسم نشان زرین رضوان به چند نگارگر فعال در حوزه هنرهای دینی در حوزه کتاب آرایی اسلامی، نگارگری، تذهیب، تشعیر اهدا شود.

وی با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی، گفت: دبیرخانه تلاش خواهد کرد در آینده کشورهای منطقه که با هنرهای اسلامی ارتباط دارند را در برگزاری این جشنواره مشارکت دهد.

دبیر دوسالانه تذهیب‌های قرآنی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص هنر اسلامی، افزود: هنرمندان در قالب این دوسالانه گرد هم آمده اند تا آثاری هنری و اسلامی ارائه دهند.

ثابت‌نیا گفت: هنرمندان بسیاری در پنج دوره اخیر دوسالانه تذهیب های قرآنی شرکت کرده اند، اما به دلیل ساختار اجرایی دوسالانه و برگزیده شدن تعداد محدودی از هنرمندان، بخش عظیمی از شرکت کنندگان حائز رتبه نشده اند از همین رو برنامه ریزی کرده ایم تا در قالب دوره های آموزشی همچون تذهیب، گل و مرغ و نگارگری با اولویت هنرمندان مناطق محروم، نسبت به ارتقای توانمندی های هنرمندان مستعد این عرصه، اقدام کنیم.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.