در تربت‌جام 6 سال است که کلنگ راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهری به زمین زده شده است اما باگذشت چند سال، هنوز شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در این حوزه نیستیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کندی روند باعث انتقاد شهروندان تربت‌جامی شده است روزی که اولین کانال‌های این طرح در شهر حفر شد، شهروندان امید داشتند بعد از چند سال شاهد بهره‌برداری از این طرح باشند اما هنوز از زمان اتمام این پروژه خبری نیست.

مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی دراین‌باره به خبرنگارما گفت: عملیات اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری تربت‌جام از سال ۸۵ ردیف گرفته و چند سالی مطالعه این طرح زمان برده است.

حسین اسماعیلیان افزود: از سال ۸۹ عملیات اجرایی این طرح آغاز شد اما در این مدت این پروژه فقط ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که با نحوه تخصیص اعتبارات دولتی دور از انتظار است که این پروژه در یک ‌فاصله زمانی کوتاه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی در راستای اقتصاد مقاومتی افزود: یکی از راهبردهای اصلی دولت، موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای شبکه‌های فاضلاب شهری است که این مبحث را در دست اقدام داریم.

مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه در خراسان رضوی توانستیم پروژه‌های خوبی در سبزوار، گل‌بهار و تربت‌حیدریه را با مشارکت بخش خصوصی عملیاتی و اجرایی کنیم گفت: از همین راهبرد هم می‌خواهیم برای تکمیل پروژه فاضلاب شهری تربت‌جام استفاده کنیم.

اسماعیلیان ۲ روش برای مشارکت با بخش خصوصی پیشنهاد داد و گفت: روش بیع متقابل یک فرصت قانونی است تا یک سرمایه‌گذار این پروژه را اجرا کند و ما پساب تصفیه شده فاضلاب شهری را برای یک مدت معین در اختیار آن سرمایه‌گذار قرار دهیم تا بتواند در کاربری‌هایی مانند کشاورزی یا صنعتی استفاده کند. روش دیگر، خرید تضمینی است که دولت تضمین می‌کند با تکمیل شبکه فاضلاب و تصفیه، پساب تصفیه شده را از سرمایه‌گذار به مدت ۲۰ یا ۲۵ سال خریداری کند.

وی گفت: ما مدل مالی طرح فاضلاب شهری تربت‌جام را تهیه کردیم و در سمینار معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان که برگزار شده بود، ارائه دادیم. اکنون هم پیگیر هستیم، چه از کانال سرمایه‌گذار بخش داخلی و چه خارجی تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: گره‌ای که در عمده پروژه‌های فاضلاب چه در کشور و چه در این استان از نظر اعتبارات به وجود آمده، فرصت بسیار مغتنمی برای بخش خصوصی است تا سرعت و پیشرفت پروژه‌ها را بالا ببرد.

وی با اشاره به اینکه هنوز موضوع بهره‌برداری از پساب فاضلاب شهری برای بخش خصوصی ناشناخته است افزود: اکنون ۳ پروژه در دست اقدام در استان داریم که عملیاتی شده و یک پروژه در شرف تشریفات اداری هست. اما با توجه به اینکه در تربت‌جام این پروژه در مراحل اولیه و با پیشرفت ۱۱ درصدی است سرمایه‌گذاری بالایی را طلب می‌کند.

فرماندار شهرستان تربت‌جام هم در این باره گفت: با وضع موجود، دولت توان سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را ندارد. این پروژه از پروژه‌هایی است که آبفا تمایل دارد به بخش خصوصی واگذار کند.

علی رستمی افزود: پروژه فاضلاب در تربت جام، یک‌بار در استان به مناقصه رفت و سرمایه‌گذار برای آن پیدا نشد. ما هم تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذار قانع شود که اجرای این پروژه برای او توجیه اقتصادی دارد.

وی با اشاره به این‌که یکی از فرصت‌های خوب سرمایه‌گذاری قابل توجیه و سود آور برای بخش خصوصی در این شهر، اجرای طرح اگو است، گفت: تاکنون ۳ نفر برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند که مذاکراتی نیز در این خصوص انجام شده است.

رستمی بیان‌کرد: این طرح بعد از آمایش و امکان‌سنجی پیش‌بینی‌شده تا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده بعد از پساب خانگی را داشته که می‌تواند سوددهی مناسبی برای مجری طرح داشته باشد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهری تربت‌جام نیز با اشاره به مزایای اجرای طرح اگو در این شهرستان گفت: از آنجایی‌که ما در تربت‌جام بیش از ۲۱۰ کیلومتر شبکه آب‌رسانی با حدود 28 هزار مشترک داریم، آب حاصله از تصفیه پساب خانگی در این شهر قابل‌توجه است و قطعا برای ورود بخش خصوصی به این پروژه قابل‌ قبول خواهد بود.

رضا صباغی با اشاره به روند کند این پروژه در سال‌های اخیر افزود: در ۲ سال گذشته این پروژه اعتبار قابل‌توجهی نداشته است. در سال گذشته 3میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه اعتبار نیاز بود اما حدود 450 میلیون تومان از آن محقق شد و با این مبلغ فقط حدود ۵۰۰ متر کانال‌گذاری اجرا کردیم.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هنوز هیچ اعتباری محقق نشده است و به پیمانکار خیابان المهدی برای کانال‌گذاری در این معبر بدهکاریم گفت:بنا به افق طرح، ماهانه 30 هزار مترمکعب خروجی پساب برای شبکه فاضلاب شهری تربت‌جام پیش‌بینی‌شده است بستر کار از سوی دستگاه‌های شهرستانی به‌ویژه فرمانداری، شورا و شهرداری باید فراهم شود که خوشبختانه این تعامل و همکاری در این شهر وجود دارد.

صباغی استفاده بهینه از پساب خانگی را از اولین اهداف اجرای این طرح برشمرد و افزود: ۷۰ درصد آب مصرفی شهری تبدیل به پساب می‌شود این پساب‌ها از دسترس انسان خارج‌شده و از طریق چاه‌های فاضلاب به لایه خاکستری زمین که غیرقابل استفاده و غیر مؤثر است، منتقل می‌شود .

وی افزود: استفاده از پساب خانگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که افق نا امیدکننده‌ای در حوزه آب در پیش رو داشته باشیم آب خروجی این پروسه برای بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعتی قابل‌استفاده است آب حاصل از این شبکه برای مصارف غیرخوراکی با انجام مراحل کنترل کیفیت، سالم است.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت‌جام به اهمیت بالای اجرای طرح فاضلاب در موضوع کنترل بهداشت اشاره کرد و افزود: این فرایند کاملا به‌صورت بهداشتی تمامی پساب خانگی را جمع‌آوری و بهینه‌سازی می‌کند و دیگر شاهد رهاسازی پساب خانگی در معابر نخواهیم بود، از طرفی چاه‌های خانگی از منازل مسکونی حذف‌شده و دیگر مشکلات ناشی از این چاه‌ها را در شهر نخواهیم داشت.

رضا صباغی افزود: ته‌نشین‌های این پساب خانگی که آب مورد نیاز از آن جدا می‌شود ، می‌تواند به‌عنوان کودهای بسیار عالی برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد،بخشی از آب تصفیه شده می‌تواند در اختیار فضای سبز شهری قرار گیرد و دیگر از آب شرب شهری استفاده نکنند.

صباغی اظهارکرد: اکنون حدود ۲۰ درصد از آب شرب شهر به موضوع آبیاری فضای سبز اختصاص‌یافته است. با اجرای این طرح و ورود شهرداری به این مقوله کمک بزرگی به مدیریت مصرف آب شرب خواهد شد.

انتهای پیام//س.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.