بورس به عنوان یکی از رکن‌های بازار مالی نقش بسزایی در جذب سرمایه مردمی و هدایت آن به سمت تولید دارد که فعالیت مناسب آن، رشد و توسعه اقتصادی کشورها را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بورس به عنوان یکی از رکن‌های بازار مالی نقش بسزایی در جذب سرمایه مردمی و هدایت آن به سمت تولید دارد که فعالیت مناسب آن، رشد و توسعه اقتصادی کشورها را به دنبال دارد از این رو می بایست راهکارهای حمایتی در مسیر رونق این بازار برنامه ریزی و اجرایی شود.

بورس اوراق بهادار در ایران از سال 1346 کار خود را آغاز کرده که در این مدت بسیار متحول شده است و بازارهای جدیدی در کنار آن فعالیت خود را شروع کرد­ه اند؛ اگرچه در سالهای اخیر بورس ایران روند رو به رشد مناسبی داشته امابه اعتقاد برخی کارشناسان در شرایط کنونی کم و کاستی هایی در این بخش دیده می شود که مسیر توسعه را ناهموار ساخته است و باید راهکارهایی اخذ و اجرایی شود تا موانع موجود را از میان بردارد.

رونق بازار سرمایه در گرو پرداخت بدهی های دولت به شرکت های بورسی

بر اساس این گزارش شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور معتقد است پرداخت بدهی های دولت به شرکت های بورسی به افزایش سودآوری شرکت ها کمک می کند و همچنین ارتقای عملکرد این شرکت ها را در بازار سرمایه درپی دارد.

وی در این خصوص اظهار داشت: در بودجه سال آینده مواردی درباره بازار سرمایه مطرح شده است و بنابراین مجلس و دولت باید به شرکت های بورسی و مطالبات شرکت های بورسی از دولت، توجه بیشتری داشته باشند.

ضرورت هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه

سید علی عباسی کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تامین نقدینگی، علاج بازار سهام است افزود: متاسفانه نبود ضریب امنیت بالا در تولید آحاد جامعه را از سرمایه گذاری در این حوزه بر حذر داشته است؛ اگر این امنیت فراهم شود و تولید صاحب جاذبه و نه دافعه باشد می تواند خیل عظیمی از سرمایه های راکد را در کشور به سوی خود جمع کند.

وی ادامه داد:حجم نقدینگی کشور از هزارهزار میلیارد تومان فراتر رفته، که بی شک مهار این حجم عظیم نقدینگی و گسیل آن به مسیل تولید می تواند ایران را تبدیل به قلب اقتصادی منطقه کند.

عباسی اظهار کرد: بی تردید جامعه ای می تواند به آینده اقتصادی خود خوش بین باشد که بنگاه های اقتصادی در شاکله بودجه ریزی سالیانه دولت مهمترین جایگاه را داشته باشد، حمایت از تولید بی شک می تواند باعث ایجاد شغل، بهره وری بالا، ثبات، امنیت و ورود سرمایه گذاران خارجی و استحکام پایه های یک دولت باشد، ولی اگر غیر از این را شاهد باشیم بی شک آینده ای نمی توان برای آن دولت متصور شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گاهی افراد برای ورود به بخش تولید سردرگم شده و تعلل دارند، باید مکانی فراهم باشد تا بتوانند تولید را ارزیابی کنند و بعداز آن با برنامه ریزی های انجام شده از سوی دولت، سرمایه ها به سمت تولید هدایت شود؛ بهترین امکان برای آشنایی جامعه با تولید بازار سهام است.

عباسی گفت: بازار سهام مکانی است برای کسانی که می خواهند با تولید و روند مالی آن آشنا شوند، آنان می توانند با ورود به بازار سهام به اندازه سرمایه خود وارد عرصه تولید شوند که در صورت رونق این بازار ، شاهد تقویت تولید و رشد اقتصادی خواهیم بود.

وی یادآورشد: هم اکنون مشکلی که باعث می شود سرمایه هزار هزار میلیارد تومانی به سمت بازار سهام جذب نشود، سودهای بالای بانک هاست، بانک با تضمین اصل سرمایه و پرداخت سود در این رکود اقتصادی مامنی برای سرمایه های سرگردان شده است.

این کارشناس بورس تصریح کرد: تا زمانی که این سودهای بال در بانک ها و موسسات مالی چه مجاز و چه غیر مجاز پرداخت می شود ، خبری از رشد و صعود قابل توجهی در بازار سهام نخواهد بود و زمانی که بازار سهام وارد یک فاز صعودی مستمر نشود، رشد در تولید هم به وقوع نخواهد پیوست.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: علاج واقعه تزریق نقدیندگی به بازار سهام است و آن هم نه از طریق دولت بلکه سرمایه های سرگردان  مردم باید به سمت بازار سهام سوق داده شوند که از سلامت بالایی به نسبت دلالی ارز و سکه برخودار است، چراکه تمام سرمایه وارد شده بازار سهام مستقیم به جیب تولید می رود و این اتفاق به همراه خود رونق در تولید و شکوفایی اقتصادی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: بی تردید اگر سرمایه های راکد به سمت بازار سهام سوق داده شود بانک ها هم سود بیشتری خواهند برد؛ تنها یک دلیل دارد و آن اینکه با ورود نقدینگی به بازار سهام و رونق تولید و میل آحاد جامعه به ورود به بخش تولید، باز شاهد خواهیم بود مردم به سمت بانک ها روانه شده اند، اما این حرکت مردم به سمت بانک برای سپرده گذاری نیست بلکه برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدیشان است که خود این یعنی پرداخت وام های کلان توسط بانک ها به واحد های تولید و کسب سودهای بسیار بهتر و بیشترتوسط بانک ها از مردم ؛ باید گفت تنها ورود نقدینگی به بازار سهام می تواند تمام چرخه اقتصادی کشور را از بیماری هلندی که بدان دچار است نجات دهد.
  
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار