مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: استان اردبیل به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه به ویژه منطقه ویژه سرعین با ارتفاع یک هزار و 700 متری از سطح دریا و داشتن کلیه شرایط لازم یک قطب مهم در توسعه ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ ایوب بهتاج در مورد اینکه استان اردبیل به دلیل دارا بودن شرایط مناسب امکان فعالیت حدود 8 ماه از سال در منطقه ویژه آلوارس به جهت بارش‌های متعدد برف و سردسیر بودن منطقه را فراهم می‌آورد، افزود: استان اردبیل به دلیل شرایط جغرافیایی ویژه به ویژه منطقه ویژه سرعین با ارتفاع یک هزار و 700 متری از سطح دریا و داشتن کلیه شرایط لازم یک قطب مهم در توسعه ورزش‌های زمستانی محسوب می‌شود اما عدم تدوین برنامه‌های راهبردی و برنامه‌ریزی لازم در این راستا امکان توسعه این منطقه در قالب ورزش‌های زمستانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه عدم توجه به ورزش‌های زمستانی تنها علل عدم رونق این رشته‌های ورزشی در منطقه اردبیل است، افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی ورزش استان به سمت استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های تخصصی و تقویت ورزش‌های بومی محلی است، انتظار می‌رود در گسترش فضاهای سالم تفریحی و ورزشی در فصل زمستان اقدامات لازم صورت بگیرد.

استان اردبیل از جمله مناطق مستعد توسعه گردشگری و ورزش‌های زمستانی است که دارای موقعیت‌های مناسب کوهستانی و دامنه‌های برف‌گیر بوده ولی همچنان این استان در دوراهی احیا و غفلت از ورزش‌های زمستانی مانده است.

توسعه ورزش‌های زمستانی برای کمک به رونق صنعت گردشگری و شناساندن قابلیت‌های متعدد استان اردبیل به گردشگران ضروری است و مناطق تفریحی و ورزشی زیادی در استان اردبیل می‌تواند میزبان مناسبی برای ورزشکاران ملی و حتی بازی‌های آسیایی باشد که این امر همچنان در هاله‌ای از ابهام و به دور از نگاه مسئولان مانده است.

استان اردبیل قطب مهم در توسعه ورزش های زمستانی محسوب می شود

توسعه ورزش های زمستانی موجب جذب توریسم در استان اردبیل می شود

رئیس امور ورزشی ورزش و جوانان استان اردبیل با بیان اینکه ما می‌توانیم با لحاظ نمودن توسعه ورزش‌های زمستانی با رویکرد جذب توریسم در قالب طرح آمایشی سرزمین استان توسعه استان اردبیل را رقم بزنیم، افزود: علاوه بر انجام این امر می‌توان با لحاظ نمودن توسعه ورزش‌های زمستانی با رویکرد توسعه ورزش قهرمانی در رشته‌های ورزشی الویت‌دار استان توسعه استان را در قالب این ورزش‌ها رقم زد.

نادر پیران به ضرورت توجه ویژه به ورزش‌های زمستانی و فراهم کردن زمینه مناسب برای توسعه این ورزش‌ها در استان اشاره و مشکلات عمده در زمینه توسعه و ترویج ورزش‌های زمستانی را عدم مطالعات کارشناسی و مکان‌یابی مناسب جهت توسعه ورزش‌های زمستانی، عدم تدوین برنامه‌های راهبردی، عدم حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مطرح کرد.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در زمینه ورزش‌های زمستانی استان را عدم تخصیص و تامین اعتبارات لازم در جهت تکمیل و راه‌اندازی کامل مناطق با قابلیت بالا برشمرد و تصریح کرد: در این راستا باید تمامی دستگاه‌های ورزشی استان و شهرستان‌ها اهتمام و همکاری جدی داشته باشند تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل شدن استان اردبیل به قطب اصلی ورزش‌های زمستانی در منطقه باشیم.

بیشتر مناطق استان اردبیل برای جذب توریستم زمستانی مناسب هستند

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل بیان کرد: بیشتر مناطق استان اردبیل برای جذب توریستم زمستانی مناسب هستند اما مناطق کمربندی سبلان که شامل اردبیل، نیر، مشگین‌شهر و سرعین است یکی از مناطق بکر برای توسعه این نوع ورزش‌ها محسوب می‌شوند.

ایوب بهتاج با توجه به اینکه استان اردبیل از مستعدترین مناطق کشور برای توسعه ورزش‌های زمستانی بوده، افزود: استان اردبیل از پتانسیل لازم از نظر شرایط اقلیمی و نیروی انسانی برخوردار است اما متاسفانه نوع نگرش به این ورزش و موضوع توریسم و گردشگری از سوی مسئولان عملا امکان بهره‌وری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود و تحقق پتانسیل‌های استان را با مشکل مواجه کرده است.

وی عدم توجه به ورزش‌های زمستانی در استان را اصلی‌ترین علل عدم رونق این ورزش‌ها در استان دانست و تصریح کرد: مناطقی همچون مناطق ویژه خلخال از مهم‌ترین مناطق در استان اردبیل در زمینه معرفی توریسم ورزشی است و نیز در این منطقه تفرجگاه اندبیل و گردنه الماس محور خلخال- اسالم از مستعدترین مناطق دیگر در استان اردبیل محسوب می‌شوند که همه این‌ها نیازمند توجه ویژه و تخصیص اعتبارات کافی برای توسعه و رونق هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل اظهار کرد: شهرستان سرعین به عنوان یک قطب با داشتن شرایط لازم در توسعه توریسم به ویژه در فصل زمستان به لحاظ تراکم پایین میهمانان، دارا بودن هتل‌ها و مهمانسراهای مجهز، همچنین آب‌های گرم و نزدیکی به منطقه ویژه آلوارس و کوه سبلان به عنوان یک منطقه ملی و فراملی از نظر جذب توریسم ظرفیت و قابلیت بسیار بالایی برخوردار است.

استان اردبیل قطب مهم در توسعه ورزش های زمستانی محسوب می شود

منطقه نمونه گردشگری آلوارس از زیباترین مناطق نمونه گردشگری کشور است

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرعین با تأکید بر اینکه قابلیت ها و ظرفیت های منطقه نمونه گردشگری آلوارس به عنوان یکی از زیباترین مناطق نمونه گردشگری کشور باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: درصدد هستیم با برگزاری برنامه های مختلف و متنوع این منطقه را از سکون خارج کنیم.

جهانگیر شهبازی، برگزاری تورهای طبیعت گردی، کوهنوردی و برف نوردی، بازی ها و ورزش های زمستانی و جشنواره آدم برفی و همچنین مسابقات آفرود و اسکی را از جمله برنامه های قابل اجرا در این منطقه برشمرد و افزود: تلاش می شود تا با همکاری و مشارکت اداره ورزش و جوانان و همچنین تشکل های خصوصی و جوانان علاقمند و متعهد سرعینی این برنامه ها را در این منطقه منحصر به فرد به اجرا برسانیم.

وی در مورد مشکلات مربوط به مسیر دسترسی این منطقه در فصول سرد و برفی اظهار داشت: طی هماهنگی های صورت گرفته با فرمانداری این شهرستان قول مساعد جهت رفع این مشکل داده شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.