رشت؛

شخم زمستانه 6هزار هکتار شالیزار

6هزار هکتار از شالیزار های گیلان شخم زمستانه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازگیلان؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به وضعیت شخم زمستانه شالیزارهای استان گفت : تاکنون 6 هزار هکتار معادل3 درصد شالیزارهای گیلان شخم زمستانه زده شده است.

علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه کشاورزان از فرصت بارندگی برای شخم زمستانه استفاده کنند، افزود: کشاورزان از آب بارندگی و شرایط مناسب آب و هوایی پس از برف و باران استفاده کرده و شخم زمستانه بزنند.

وی شهرستان‌های صومعه‌سرا، تالش و املش را در شخم زمستانه پیشتاز دانست و تصریح کرد: شخم زمستانه از آفت جلوگیری می‌کند و از کشاورزان می‌خواهیم از روان آب‌ها برای این امر استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان 238 هزار هکتار شالیزار دارد افزود : سالانه یک‌میلیون و 100 هزار تن شلتوک برنج در گیلان تولید می‌شود که 700 هزار تن برنج سفید از آن به دست می‌آید.

شعبان‌نژاد سد سفیدرود را منبع اصلی آبیاری شالیزارهای جلگه گیلان عنوان کرد و یادآور شد : شخم زمستانه موجب کاهش آبیاری مناسب در فصل کشت شده و کود مناسب به دست می‌آید و کشاورزان در این زمینه همت کنند تا سال زراعی خوبی در پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه گیلان پس از مازندران دومین استان تولید کننده برنج در کشور است گفت: سالانه 35 درصد برنج تولیدی کشور در گیلان تولید می‌شود که بازارپسند و مرغوب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان این استان را تامین‌کننده غذای 20 میلیون نفر ایرانی دانست و افزود : تسطیح اراضی از برنامه‌های جهاد کشاورزی در گیلان بوده و طبق مصوبه سفر رئیس جمهور در این استان در 5 سال 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی می‌شود .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.