یک کارشناس مکاترونیکی دانشگاه علوم تحقیقات از اختراع نهالکار و سمپاش تمام اتوماتیک برای جلوگیری از هدررفت انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای خطرناک خبر داد.

مهدی لاجوردی کارشناس مکاترونیکی دانشگاه علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: نهالکار و سمپاش تمام اتوماتیک اختراع شده تلفیق علم اتوماسیون و ابزار دقیق با سیستم های کشاورزی و دانش کشاورزی است که مدل گلخانه‌ای آن کاملا هوشمند و با سیستم کنترل از هدر رفت انرژی  جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه این سیستم توسط دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات و برای اولین بار در ایران طراحی شده  افزود: این سيستم به علت تجهیز به بخاری گلخانه، کربن تولید می‌کند و  توسط کاتالیزورهای نصب شده در خود، گازهای خطرناک  و مشتقات آن را جدا می‌کند. 

لاجوردی ادامه داد: کربن به وجود آمده در این فرآیند  به گلخانه‌ها تزریق می‌شود که این امر باعث افزایش راندمان 30 تا 40 درصدی گلخانه ها در زمستان  می شود.

کارشناس مکاترونیکی دانشگاه علوم تحقیقات بیان داشت: این اختراع در جهت تحقق تعهد ایران در اجلاس پاریس به منظور کاهش مصرف انرژی و انتشار کربن به عنوان گاز گلخانه‌ای و روشی برای جلوگیری از گرمایش زمین در بخش کشاورزی است. 

وی دستگاه پیوندکار را یکی دیگر از  دستاوردهای دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات معرفی کرده و افزود: برای  پیوند نهال‌های پسته، دستگاهی به نام پیوندکار طراحی شده، علاوه بر این دستگاه نهالکار اتوماتیک هم به شکل کاملا هوشمند، با قابلیت تنطیم خود بالانس هم می‌تواند در هر شرایطی به نهالکاری بپردازد. 

کارشناس مکاترونیکی دانشگاه علوم تحقیقات ادامه داد: این دستگاه قادر است با توجه به نوع نهال، در ساعت حدود ۷۰ تا 100 نهال بکارد.

لاجوردی با اشاره به سمپاش اتوماتیک به عنوان اختراع دیگر بیان داشت: این دستگاه توسط سنسورهایی، حضور و شرایط فیزیکی درختان را تشخیص داده و بر مبنای آن سم‌پاشی را  کنترل و از هدر رفت آن جلوگیری می کند.  

این کارشناس به محصول پلاسما هم به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای دانشگاه علوم  تحقیقات اشاره کرد و افزود: بارهای یونیزه شده را در بذرها می‌پاشد و راندمان رشد بذر را تا 30 درصد بالا می برد. 

وی با بیان اینکه برای برخی از این دستگاه‌ها مجوز ثبت اختراع گرفته شده است، گفت: کارها پژوهشی بوده و هیچکدام هنوز  تجاری سازی نشده است،  ما آن‌ها را  درششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری کشاورزی، ارگانیک و صنایع وابسته معرفی می‌کنیم تا برای ترویج استفاده از آن‌ها در بخش کشاورزی به منظور کاهش استفاده از آب، سم و صرفه جویی در انرژی و کنترل انتشار فرهنگ سازی کنیم .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار