رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب آیین‌نامه اعمال عوارض و محدودیت برای تولید و مصرف پلاستیک مخصوصا کیسه و بطری‌های پلاستیک خبر داد.

تصویب آیین‌نامه اعمال عوارض محدودیت استفاده از بطری و کیسه‌های پلاستیکیبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در افتتاحیه سومین استارت آپ کسب و کار سبز با ایجاد رسانه‌های محیط زیستی که امروز( چهارشنبه) در سالن همایشهای محیط زیست برگزار شد اظهار داشت: آیین نامه ای به دولت ارائه داده‌ایم که با عرضه و تصویب آن به زودی برای تولید و مصرف پلاستیک مخصوصا کیسه و بطری‌های پلاستیکی عوارض و محدودیت هایی اعمال شود. 
 
وی ادامه داد: هیچ چیزی دور ریختنی نیست، دور کجاست؟ کجا باید چیزی را بیاندازیم؟ در کدام نقطه کره زمین دوری وجود دارد که با انداختن اشیا خود مصیبتش آخر بر سر ما وارد می‌شود، در حال حاضر پلاستیک‌ها سر از دریاها بیرون آورده‌اند دریایی که منبع اصلی تامین غذا و حیات زمین و انسان های ساکن اطراف آن است، این پلاستیک‌ها دریاها را در معرض تهدید جدی قرار داده‌اند. 
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کشورهای در حال توسعه حتی آفریقا پلاستیک خود را به گونه‌ای مدیریت کرده‌اند که هیچ پلاستیکی به شکل رایگان عرضه نمی‌شود. 
 
ابتکار با بیان اینکه پلاستیک بر اقتصاد کشور آسیب وار د می‌کند افزود: باید  نگاه اقتصاد سبز مبنای کار کشور قرار گیرد. 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نگاه اقتصاد از بعد خطی بودن و رها شدن ماده اولیه بعد از تبدیل به کالا تغییر یافته افزود: اکنون دنیا به این نتیجه رسیده که اقتصاد دوار است و هیچ انتهایی برای کالای تولید شده وجود ندارد، به طوری‌که ماده اولیه در انتهای خط تولید که به کالا تبدیل می‌شود یا زیست تجزیه پذیر بوده و قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد و یا اینکه با بازیافت به چرخه اقتصاد باز می‌گردد. 
 
وی تصریح کرد: کشورهای صنعتی دنیا امروزه به گونه‌ای هدف گذاری کرده‌اند که 25 درصد از رشد اقتصادی خود را از طریق بازیافت تأمین می‌کنند. 
 
ابتکار گفت: کار آفرینی سبز برای بانوان در سه استان از جمله بوشهر اجرا شده که با استقبال بسیاری از جوانان  و بانوان روبرو شده است. 

وی افزود: با کارآفرینی و کسب و کار سبز علاوه بر ایجاد اشتغال مرتبط با محیط زیست ،باری از دوش محیط زیست برداشته شده و وضعیت آن بهبود خواهد یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه بسیاری از چالش های ما در حوزه آب ،پساب ،خاک و غیره با نگاه علمی و استفاده از تجارب روز دنیا قابل حل است، به طوری که با توجیه مالی کافی در طرح ها و تأمین پشتوانه و گردش مالی لازم می توانیم به تحقق طرح ها دست یابیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صرفا نگاه‌های دولت، تعیین قوانین و تصویب جهت گیری‌ها راهکار رفع چالش های زیست محیطی نیست،افزود: آن‌چه باید به راه بیافتد، چرخه ای به نام مشارکت مردم و بخش خصوصی است که بعد از این مرحله با ورود ثروت، هم مشکلات محیط زیستی حل می شود و هم خسارت‌ها کاهش می یابد.

ابتکار ادامه داد:مثلا با راه اندازی یک طرح بازیافت به کاهش استفاده از منابع اولیه دست می یابیم و یا با ایجاد یک رسانه محیط زیستی منجر به ایجاد رفتارهای صحیح در جامعه شده و به تبع خسارت های ناشی از رفتار انسان‌ها را کاهش خواهیم داد.

وی درباره هدف استارت آپ کسب و کار سبز بیان داشت: دنیا به سمتی حرکت می کند که تمام ابعاد زندگی را بر عرصه های محیط زیست منطبق کرده، بنابراین ما هم باید فعالیت های مختلف محیط زیست را با شاخص اقتصادی و پشتوانه لازم عرضه کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: بحث اقتصاد سبز در تمامی ابعاد اقتصادی در خدمت محیط زیست بوده و برای شاخصه هایی مثل بهبود کیفیت هوا، آب، خاک، حفاظت از تنوع زیستی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند.

ابتکار افزود: در عین حال که اشتغال ایجاد می کند، ارزش افزوده داشته و به رشد توسعه و اقتصاد کشور هم کمک می کند.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته با همسان کردن اهداف زیست محیطی با اهداف رشد اقتصادی منجر به رشد اقتصادی سبز شده اند، رشدی که نه تنها آلودگی و تخریب محیط زیست ندارد، بلکه ارزش افزوده داشته ، اشتغال ایجاد کرده و در عین حال به بازیافت ، تولید آب سالم ،تولید انرژی پاک ،حفاظت از گونه های گیاهی ،جانوری ،تالابها ،جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای و آگاهی و توسعه رسانه ها کمک کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: کسب و کار مرتبط با رسانه بحث بسیار مهمی است که منجر به سبز شدن رسانه و اقتصاد می شود، چرا که این دو زمینه با هم افزایی می توانند برای کشوری مثل ایران که هم نیاز به اشتغال دارد، هم جوانان جویای کار و هم بحران‌های زیست محیطی ، فرصتی برای رفع چالش ها باشد.

ابتکار تصریح کرد: هدف استارت آپ کسب و کار سبز نیز همین است که در برخورد با مسائل در ابتدا با نگاه علمی و پژوهش وارد شده و با بهره گیری از خلاقیت هایی که در نسل جوان وجود دارد، ایده بدهیم و ایده هایی که پایه بهبود محیط زیست و کسب و کار سبز هستند را با پشتوانه حمایت دولت و بنگاه‌های اقتصادی همچون بانک ها و شرکت های خصوصی به شغل تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: استارت آپ کسب و کار سبز با پرداختن به موضوعاتی همچون انرژی نو، بازیافت و غیره برای سومین سال متمادی در حال کارآفرینی اقتصادی و در خدمت محیط زیست، فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار