نخستین همایش بحران آب و راهکار های مدیریتی پیش رو با حضور بیش از 300 کارشناس امور آب در شیراز برگزار شد.

برگزاری همایش بحران آب و راهکارهای مدیریتی در شیرازبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد آریا منش مدیر اکتشاف بخش منابع آب ژرف ایران با بیان اینکه مهمترین راهکار فعلی برون رفت از بحران آب کشور استفاده از آب های ژرف زیر زمینی است، گفت: ایران با بحران جدی آب روبروست و اگر این بحران حل نشود مشکلات کشور چند برابر می شود.

آریا منش افزود: آب های ژرف زیر زمینی با عمق چند هزار متری از زمین مانند منابع نفتی اند که حجم قابل توجهی از آن ها قابل تجدید است و با برداشت آن هیچ مشکل زیست محیطی و فرو رفتگی زمین رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: طرح های انتقال آب با کیلومترها فاصله در ایران انجام می شود ولی می توان با هزینه ای کمتر از عمق زمین آب استحصال کرد و مورد استفاده قرار داد و حتی سطح آبرفت ها را هم با این آب ها پر کرد.

وی افزود: آب های ژرف آب های فسیلی نیست و حتی از آب های فسیلی هم می توان بهره برداری کرد و مسوولان باید با فکر و مطالعه این طرح را بپذیرند چون کسانی که با این نوع بهره برداری مخالفند اصلاعات زمین شناسی دقیقی ندارند و حرف های آنها علمی نیست.
محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر اقدامی در خصوص مهار مصرف آب در بخش کشاورزی نشود کشور با بحران جدی تری مواجه می شود.

وی افزود: طبق اعلام وزارت نیرو شش درصد کشور الان با افت سطح آب زیرزمینی به بیش از دو متر در سال رسیده و 70 درصد از تالاب ها و چشمه ها و قنوات ایران خشک شده و اگر روند همینطور ادامه داشته باشد بحران جدی تر می شود.
درویش گفت: حدود 90 درصد از آب قابل استخراج ایران برداشت می شود، این در حالیست که استاندارد بین المللی در این مورد تنها 20 درصد استخراج است.
وی افزود: ضعف مدیریت مصرف آب مهمترین علل بحران آب در کشور است و برای حل این بحران باید به سمت جایگزینی صنایع به جای محصولات آب بر کشاورزی، استفاده از انرژی خورشیدی در تامین نیازهای دیگر کشور و به کار گیری روش های آبیاری نوین رفت.
 90 درصد آب در بخش کشاورزی، 6 درصد مصارف خانگی و4 درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار