با آغاز سرما و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گاز سوز و بالا رفتن آمار مرگ و میرها در اثر مسمومیت گازی، مراقب قاتل نامرئی باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ امسال فصل پاییز در استان اردبیل با سرما آغاز شده و سرمای زود هنگام این منطقه را فرا گرفته است که با شروع فصل سرما، استفاده از وسایل گرمایشی نیز افزایش یافته و به تبع آن حوادث مرتبط در نتیجه استفاده از وسایل گرمایشی در اماکن مختلف نیز افزایش می یابد.

همه ساله با سرد شدن هوا مهمترین عاملی که موجب نگرانی در بین آحاد مردم می شود حوادث ناشی از گازگرفتگی در روزهای سرد سال و انتشار خبرهای ناراحت کننده ای مبنی بر مرگ یک فرد یا اعضای یک خانواده است.

آمار تعداد فوت شدگان بر اثر گازگرفتگی نشان دهنده میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعایت نکات ایمنی در فصل سرما است و مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به عنوان قاتل نامرئی ، کشنده ترین مسمومیت غیر عمدی در کشور محسوب می شود، قاتلی که اگر توصیه های کارشناسی در نصب وسایل گرمایشی و گازسوز به درستی مراعات شود دیگر امکان مرگ آفرینی نخواهد داشت.

استان اردبیل نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه سردسیر و کوهستانی، از این قاعده مستثنی نبوده و همه ساله با شروع فصل سرما آمار قربانیان ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن نیز در این استان افزایش می یابد.

بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منواکسید کربن در نیمه دوم سال

مدیر کل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آن ها گاز شهری بوده و براساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال و به ویژه در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی و نیز عدم رعایت استانداردها بیشتر از دیگر ایام سال است.

حامد پورعزیز به همشهریان توصیه کرد: ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمایشی به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن از دودکش این وسایل، نهایت دقت و توجه را داشته باشند و دودکش و اتصالات باید از جنس مقاوم و بدون هیچ گونه منفذی نشتی در سرتاسر آن باشد واز لوله های آکاردئونی آلومینیومی استفاده نشود .

وی درباره شیب لوله های افقی در واحدهای مسکونی و تولیدی و کارگاه های سربسته نیز افزود: شیب این لوله ها باید مثبت و روبه بالا باشد و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل سه برابر طول افقی آن باشد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اردبیل استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل را عامل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت اعلام کرد و یادآور شد: همشهریان باید از روشن کردن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، نصب آبگرمکن در داخل حمام و نیز روشن کردن اجاق گاز در آشپزخانه و محیط کار برای گرم کردن محل جدا خودداری کنند.

پورعزیز دلیل سرد بودن لوله دودکش بخاری را، خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن عنوان کرد و بیان داشت: توجه به داغ بودن دودکش پس از روشن کردن وسیله گرمایشی، به اطمینان از تخلیه گاز کمک خواهد کرد.

وی گفت: در صورت استفاده از شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی برای گرم کردن منزل، درزبندی و بستن منافذ در و پنجره ها بلامانع است اما در صورت استفاده از بخاری های گازسوز، حتما خروجی هوای داخل یا تهویه از طریق در یا پنجره ایجاد شود.

بهره مندی 417 هزار مشترک از گاز طبیعی

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل اظهار داشت: تاکنون 417 مشترک شهری و روستایی از نعمت گاز طبیعی در سطح استان بهره مند شده و روند اجرای عملیات گازرسانی به توابع شهرستان ها و روستاهای استان نیز در سطح مطلوبی انجام گرفته است.

خدایی تصریح کرد: در دستور کار داریم تا با اهتمام شرکت گاز و دستگاه های اجرایی ذی ربط تا پایان سال آینده 23 درصد باقی مانده روستاهای استان را نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار سازیم که این کار در سطح وسیعی در استان و توابع اردبیل انجام می گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به فرارسیدن فصل سرما و سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل و اماکن تجاری و اداری نسبت به افزایش گاز گرفتگی با مونواکسید کربن هشدار داد و یادآور شد: متاسفانه همه ساله با شروع فصل سرما علی رغم توصیه ها و پخش مکرر برنامه های ایمنی شاهد وقوع حوادث ناگوار و نیز افزایش بی رویه مصرف گاز در سطح استان هستیم که نیاز است مردم نیز با اولویت قرار دادن این هشدارها از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورند.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: در روزهای اخیر و افزایش برودت هوا، سلامت مشترکینی که از دودکش ها و بخاری های مستعمل و غیر استاندارد استفاده می کنند به خطر می افتد.

مرگ 12 نفر بر اثر گاز گرفتگی سال گذشته در اردبیل

مدیرعامل شرکت ملی گاز استان تعداد قربانیان گاز گرفتکی در سال گذشته را 12 نفر عنوان کرد و افزود: در 8 ماهه منتهی به آبان امسال نیز 5 نفر از هم استانیان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن از دست داده اند.

خدایی با بیان این که 75 درصد حوادث ناشی از مرگ های خاموش مرتبط به دودکش تجهیزات گاز سوز است، گفت: بیشترین تلفات گاز گرفتگی در استان مربوط به نصب غیر اصولی بخاری، استفاده از آّبگرمکن در داخل حمام یا استفاده از شعله اجاق برای گرم کردن محیط است.

وی اظهار داشت: مشترکان از نصب آبگرمکن دیواری در منازلی که زیربنای آن کمتر از50 مترمربع باشد خودداری کرده و به جای آن از آّبگرمکن های زمینی استفاده کنند، چون مصرف اکسیژن آبگرمکن های دیواری بالاست و هنگامی که در سرویس قرار گیرد موجب کمبود اکسیژن در منزل می گردد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل از مشترکان خواست برای وصل وسایل گازسوز به لوله کشی از شلنگ فشارقوی استفاده کنند که طول این شلنگ ها نباید از 1.5 متر بیشتر باشد و حتما برای محکم کردن این شلنگ ها از بست فلزی استفاده نموده و پس از استفاده از بست های فلزی با استفاده از کف صابون اطمینان حاصل نمایند که گاز از محل اتصال و یا از بدنه خود شلنگ به بیرون نشت نمی کند.

خدایی تاکید کرد:هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز از شعله کبریت و امثال آن استفاده ننموده و هر چند وقت یکبار حتما با استفاده از کف صابون اتصالات دستگاه های گازسوز بررسی شود.

وی به همشهریان توصیه کرد: در پشت بامها علاوه بر رعایت ارتفاع 1 متری دودکش ها، از کلاهک "اچ" شکل استفاده نموده و با استفاده از وزنه متصل به ریسمان مسیر دودکش ها را کنترل کنند تا درصورت وزش باد از برگشت گازهای سمی و خطرناک به مکانهای مسکونی جلوگیری گردد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت:همشهریان در صورت بروز هرگونه حوادث منجر به نشت گاز بدون فوت وقت و با خونسردی کامل با شماره تلفن های پست امدادی به شماره 194 تماس حاصل فرمایند.

پایان سال 96 جشن بهره مندی تمام روستاهای استان از نعمت گاز طبیعی

مدیر عامل شرکت گاز اردبیل تعداد مشترکین بهره مند از گاز طبیعی را، 417 هزار مشترک عنوان کرد و افزود:در حال حاضر تمامی شهرهای استان و 78 درصد خانوارهای روستایی برخوردار از نعمت گاز طبیعی هستند و 372 طرح گاز رسانی نیز در دست اجرا است و امید است به لطف الهی و تلاش شبانه روزی همکاران در شرکت گاز، این طرح ها تا پایان سال 96 به اتمام برسد و ما شاهد برگزاری جشن بهره مندی تمام شهر ها و روستاهای استان از این نعمت الهی باشیم.

خدایی به مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان نیز اشاره کرد و گفت:در 8 ماه نخست امسال ،مشترکان یک هزار و 512 میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال 94، افزایش 15 درصدی داشته است.

وی همچنین از افزایش 10 درصدی مصرف گاز در آبان ماه امسال و شروع زود هنگام سرما در استان اردبیل خبر داد و از همشهریان خواست ضمن رعایت نکات ایمنی، در مصرف بهینه گاز طبیعی نیز اهتمام ویژه داشته باشند تا زمستان امسال قطعی یا افت فشار گاز نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل با اشاره به برنامه هاي آموزشی و پيشگيرانه اين شركت افزود: طبق سنوات گذشته با آغاز فصل پاييز همكاران اداره گاز با حضور در سطح مدارس و مساجد اقدام به ارائه مطالب مفيد آموزشی نموده و در پايان بروشور و كتابچه هاي ايمنی را توزيع می كنند.

خدایی در تشريح برنامه هاي آموزشی گفت: امسال نيز با مشاركت صدا و سيما و شهرداري اقدام به پخش تيزر، انيميشن و زيرنويس از صدا و سيمای مركز استان و نيز نصب بيلبورد در سطح معابر و ميادين پرتردد شهر كرده ايم كه اميد است با تداوم همكاری مسئولين و شهروندان گرامی، تمامی تلاشهای ما در اشاعه مصرف ايمنی اين نعمت الهی به نتيجه برسد.

وی از آمادگی اين شركت جهت برگزاری برنامه های آموزشی در سطح مساجد، مدارس، دانشگاهها و كليه مراكز استان خبر داد و ابراز اميدواري كرد تا با مشاركت حداكثري هموطنان شاهد وقوع هيچگونه حادثه ناگواري نباشيم.

اقدامات لازم هنگام مواجه با گاز گرفتگی

گازمونو اکسید کربن، گازی بدون رنگ و بدون بو است و عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما اصولا در اثر احتراق ناقص هرنوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های سر بسته و فاقد اکسیژن تولید می شود.

باتوجه به اینکه تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیشتر از اکسیژن است، لذا با بالاتر رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت شده و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال نماید که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

علایم مسمومیت با این گاز شبیه بیماری آنفولانزا می باشد به همین دلیل در مراحل اولیه گاز گرفتگی تشخیص مسمومیت، مشکل خواهد بود، بنابراین همشهریان باید در صورت احساس علائم سردرد، سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد، فورا آن محل را ترک و به فضای آزاد پناه ببرند و در صورت تداوم علائم فوق برای چند روز متوالی، احتمال مسمومیت خفیف وجود داشته و باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

در صورت مواجه با مصدومان، هرچه سریع تر درب اتاق را باز کرده و بیمار در فضای آزاد قرار بگیرد تا کم کم، مونواکسید کربن از بدنش خارج گردد و به مصدوم نوشیدنی گرم داده شده و از فعالیت جسمانی زیاد وی خودداری گردد.

اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود و مسمومیت با این گاز می تواند بسیار کشنده باشد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، گاز ، گرفتگی ، قاتل ، خاموش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.