نخستین جشنواره زعفران و گردشگری 19 آذر امسال در روستای ازان از توابع میمه برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس شورای اسلامی روستای ازان بخش میمه هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج جایگزینی کشت زعفران به عنوان محصول کم آب به جای محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد و نیز ارتقاء سطح کیفی و کمی زعفران ازان عنوان کرد و گفت: ثبت برند زعفران از جمله مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
سید محمود ابراهیمی با اشاره به لزوم ایجاد فضای نشاط و روحیه بخش بین کشاورزان و اهالی روستاهای میمه افزود: جلب توجه مسئولان به مشکلات و معضلات این قشر و اخذ همکاری برای رفع مشکلات عدیده ای که گریبانگیر کشاورزان در روستاهاست از دیگر اهدافی است که با برپایی این جشنواره دنبال می شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این با توجه به اینکه روستای ازان از نگاه گردشگری و بوم گردی یکی از نقاط بکر و دیدنی بخش میمه محسوب می شود جلب گردشگر داخلی و خارجی نیز در این برنامه دیده شده است.
رئیس شورای اسلامی روستای ازان معرفی هرچه بیشتر امامزاده سید صالحه خاتون (س) در سطح شهرستان شاهین شهرومیمه و استان اصفهان، معرفی و تجلیل از کشاورزان برتر زعفران کار روستا، معرفی تاریخ و فرهنگ روستای ازان به عنوان یکی از قدیمی ترین روستاهای استان اصفهان، معرفی زعفران ازان در استان اصفهان، ایران، کل جهان و همچنین شناساندن استعداد ها و توانایی های این رشته را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد.
ابراهیمی توجه به مکانیزه کردن کشت زعفران را ضروری خواند و گفت: آشنایی با روش های جمع آوری، فرآوری زعفران و عرضه، تبیین خواص زعفران و آموزش روش های بسته بندی و عرضه زعفران بصورت بهداشتی و نیز بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران ازان، انتقال دانش علمی زعفران و ثبت برند زعفران به نام ازان در این جشنواره مورد نظر برگزارکنندگان است.
وی گفت: محصول زعفران ازان از نوع مرغوب است و بخاطر خاک حاصلخیز و آب خوبی که از قنوات این منطقه استحصال میشود زعفران به دست آمده کیفیت خیلی خوبی دارد تا جاییکه با زعفران قائنات خراسان رقابت دارد.
وی تصریح کرد: بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای 86 درصد است و از لحاظ عطر و بو بسیار برتر از دیگر محصولات موجود در بازار است.
سطح زیر کشت زعفران در اصفهان در سال 93 حدود 617 هکتار بوده که این سطح در سال 94بیش از 15 درصد افزایش داشته و درسال 95 نیز این روند ادامه یافته و به رقم 758 هکتار رسیده است.
روستای ازان در چهار کیلومتری مرکز بخش میمه با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر قرار دارد.
بخش میمه در 100 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.


انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۵
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
بهنام خدادوست
۱۴:۰۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۵
سلام .
ضمن عرض ادب و احترام خدمت هم استانی های محترم و مردم خوب شاهین شهر و میمه همگان را به نخستین جشنواره زعفران ازان دعوت میکنیم . ازان روستایی است بس کهن با مردمی خونگرم و طبیعت بکر در فاصله 85 کیلومتری اصفهان و در مسیر اصفهان تهران .

«سرزمین پرافتخار و زیبایم ازان»