642هزار نفر در صف وام ازدواج/ نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش نمی‌یابد

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: تا امروز 8 میلیون و 200هزار نفر از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده و 642 هزار نفر در صف اخذ این وام هستند.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت: حجم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در این مدت 5 هزار و 400 میلیارد تومان است و از 590 هزار فقره وام ازدواج، 472 هزار فقره وام 10 میلیونی بوده است

به گفته وی هدف بانک مرکزی رساندن آمار اعطای وام ازدواج یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار فقره تا پایان سال است.

میرمحمدصادقی حجم وام ازدواج پرداخت شده در مدت مشابه سال قبل را 1750 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: یعنی از اول فروردین 94 تا 16 آذر 94 حجم پرداخت حدود 1750 میلیارد تومان و در مدت مشابه سال جاری 5400 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: در بخش قرض الحسنه ازدواج پس از ابلاغ قانون بودجه 95 که بانکها را مکلف به ارایه وام قرض الحسنه ازدواج کرده بود، پرداخت وام ها آغاز شد که بر این اساس مقرر شد تمامی متقاضیان قبل و بعد از ابلاغ بودجه، مشمول پرداخت وام شوند.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: در سال جاری به  90هزار نفر در مردادماه، 110هزار نفر در شهریور، 90هزار نفر در مهر ماه  و 86 هزار نفر در  ابان ماه تسهیلات ده میلیون تومانی پرداخت شده است.

به گفته وی، هفده هزار نفر ایثارگر از تسهیلات بیست میلیون تومانی استفاده کرده اند که رشد دو تا سه برابری داشته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه تاکنون 8میلیون و 200 هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفته اندو در حالی که در سال 93 تعداد بانکها فقط 12 بانک بود،  اکنون همه بانکها وارد سامانه شده اند.

میرمحمد صادقی گفت: شکواییه به بانک مرکزی این بود که برخی بانکها سامانه را محدود کرده اند؛ دلیل آن نیز آن است که حجم  ثبت نام یک بانک افزایش می یابد که بانک مرکزی به طور موقت بانک را مسدود می کند تا متقاضیان به سایر بانکها مراجعه کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درمورد تسهیلات خروج از رکود حوزه صنعت گفت: بانک مرکزی و دولت برای واحدهای کوچک و متوسط نیز تسهیلاتی در جهت ایجاد رونق در نظر گرفته اند که بر این اساس محدودیتهایی از جمله بهره مالکانه، بدهی جاری و چک برگشتی حذف شد و بالغ بر 12هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 17 هزار و 700 بنگاه را شامل می شود.

وی ادامه داد: از این رقم 5500 میلیارد تومان مشتری بانکها  و بقیه آن از طریق معرفی کارگروههای استانی بوده است و این نکته قابل ذکر است که سقف اولیه 16هزار میلیارد تومان است قابلیت افزایش دارد.

میرمحمد صادقی ادامه داد: در هفت ماهه امسال 287 هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی بانکهای کشور بوده که 92هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و  امیدواریم رشد تسهیلات در سه ماهه اخر سال جاری ادامه داشته باشد.

صدور ۳۵۰هزار کارت خرید اعتباری

این مقام مسئول بانک مرکزی به عملکرد بانکها در حوزه اعطای کارت اعتباری اشاره کرد و گفت: در حوزه کارت اعتباری نیز دو نوع کارت داشتیم که 4200 میلیارد تومان اعتبار از طریق سه بانک به برخی افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از سوی بانک مرکزی تامین شده است؛ البته این اعتبار تا پایان سال نیز تمدید شده است و سه بانک مکلفند نسبت به ارایه کارت خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

وی ادامه داد: در بخش کارت عام نیز در سه نوع  10، 30و 50 میلیون تومانی کار با توجه به منابع و مصارف بانکها در حال انجام است، بر این اساس 350 هزار کارت اعتباری برای متقاضیان از سوی 12 بانک صادر شده است که نرخ سود 18 درصد را برای متقاضیان به همراه دارد. بر این اساس بانکهای رفاه، ملی، تجارت، سپه، پست بانک، آینده، انصار، ملت، پاسارگاد، شهر، پارسیان و خاورمیانه در این طرح مشارکت دارند و کارت اعتباری عام صادر کرده اند؛ ضمن اینکه بالغ بر 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر کرده اند.

میانگین نرخ بهره بین بانکی ۱۹ درصد است

میرمحمد صادقی در مورد بازار بین بانکی نیز گفت: امسال با توجه به تکالیفی که بانک مرکزی و سیستم بانکی داشتند، بانکها مبالغ عمده ای را برای برخی پروژه ها از جمله خرید گندم و بیمه سلامت پرداخت کردند و با اقدامات بانک مرکزی توانستیم نرخ میانگین بازار را کنترل کنیم و این نرخ اکنون به 18.9 درصد رسیده است. البته در بازار نرخ 17درصد، 18 درصد و حتی 20 و 24 درصد هم داشتیم ولی اکنون نرخ میانگین بهره بین بانکی حدود 19 درصد است.  اکنون 98 درصد معاملات بین بانکی یک شبه است.

به گفته وی، در حوزه مسکن نیز اقدامات خوبی انجام شده و بانک مرکزی مصمم به همکاری با وزارت راه و شهرسازی است تا بازار مسکن رونق گیرد.

این مقام مسئول بانکی همچنین تاکید کرد که نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: در پرداخت تسهیلات وام مسکن همکاری خوبی بین بانک مرکزی و بانک مسکن صورت گرفته و تصمیم جدی برای ایجاد رونق این بخش داریم و کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن موجب پایین آمدن انگیزه برای سپرده گذاری شده و نرخ سود فعلی نرخی منطقی است.

میر محمد صادقی در پاسخ به این سوال که اعطای تسهیلات ازدواج چند روز طول می کشد گفت: این موضوع به میزان منابع بانک بستگی دارد اما بانک مرکزی تاکید کرده که بانکها در کوتاهترین مدت ممکن پرداختها را انجام دهند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۵
منم اضافه کنید
آخرین اخبار