معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: طراحی شهری خیابان ارگ مشهد با هدف جذب گردشگران فرهنگی اجرا می شود.

طراحی شهری محمد رکنی در نشست «طراحی شهری خیابان ارگ مشهد با رویکرد پیاده مداری» گفت: طرح مستند سازی و ثبت محور فرهنگی-تاریخی خیابان قدیمی ارگ "امام خمینی" اجرا می شود.

وی گفت: ارزشها و شاخصهای فرهنگی خیابان ارگ می بایست مهمترین اولویت طرح در طراحی شهری این محور قرارگیرد چرا که کاردهای فرهنگی این محور بوده و رونق اقتصادی را در آن شکوفا کرده است.

رکنی خاطرنشان کرد: وجود ۱۰۰اثر واجد ارزش تاریخی اعم از بناهایی با کارکرد شخصی، عمومی و دولتی، نشان از اهمیت این پهنه تاریخی بوده و وجود دو مکان رویداد انقلاب اسلامی بسیار مهم از شاخصهای این طرح است.

وی با اشاره به اینکه این طرح جزء پروژه های مشترک در قالب مشهد 2017 انجام می‌شود افزود: این طرح درصورت همراهی جمعی ساکنین ،کسبه، ارگانها و مردم، جهانی خواهد شد و درصورت حمایت های جدی دراجرای کار، نیاز به حمایت های ملی نیز خواهد داشت.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: اگر دراین محور نقشه راه به درستی تدوین شود، یک مقصد جدید گردشگری فرهنگی خواهد بود که بسیاری ار کمبودهای فضاهای فرهنگی مشهد را تکمیل می کند و داشته های فرهنگی این خیابان سبب می‌شود تا رونق اقتصادی نیز در این محدوده گسترش پیدا کند.

مدیر پروژه طراحی شهری خیابان ارگ مشهد هم گفت: ارگ بخشی از هویت تاریخ معاصر شهر مشهد است اما تنها متعلق به شهر مشهد و مردم آن نیست بلکه محوری ملی است زائران و مسافران زیادی از سراسر کشور از این محور خاطره دارند.

عظیمی افزود:متاسفانه از اثار تاریخی آن زمان چند ساختمان بیشتر باقی نمانده و این محور تنها در ذهن مردم زنده است به همین منظور برداشت های اجتماعی از این محور طی صحبتی که با مردم و کسبه محل داشتیم به دست آوردیم و با توجه به اتفاقات و رویدادها و تصور ذهنی مردم از این محور به دنبال زنده کردن این خیابان هستیم.

وی تصریح کرد:تنها بحث خیابان ارگ مشهد مطرح نیست بلکه ما در تبریز خیابان تربیت را داریم که با همین رویکرد پیاده مداری موفق عمل کرده است البته باید رویکردهای کشورهای در حال توسعه را مدنظر قرار دهیم مانند اسپانیا، کاندا و امریکا که در این حوزه فعالیت کرده اند.

انتهای پیام//آ.ج

برچسب ها: طراحی شهری ، مشهد ، ارگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.